• Tinna79

Magsjuka - uttorkning?!

Min tös på 3 år har fått en hemsk magsjuka!!
    Det hela började igår morse, igår kräktes hon säkert 20 ggr. Natten gick bra, inga kräkningar.
    Hon fick dock feber inatt, 39.0 som högst, gav febernedsättande för att få ner den.
    Imorse kräktes hon två ggr, en gång vid lunch och en ggn nyligen.
    Igår var inga problem att få i henne vätska men det är det idag, hon vill inte ha någonting.
    Jag har nu gett henne vätskeersättning med hjälp av spruta i munnen och detta går ganska bra.
    Hon har kissat, en gång imorse, en gång 14.20 och nu förut när kl. var 15.55

Jag är så orolig att hon ska vara uttorkad, enligt de på sjukvårdsrådgivningen är det inte särskilt akut så länge hon kissar.
    Men jag har ALDRIG sett min dotter så här påverkad av någonting, hon bara ligger dyrstill och tittar, visst hon svarar när man pratar med henne och så men...

Vill gärna höra era erfarenheter! Kan man vara lugn så länge de kissar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-12 16:16:24:
    Nu kommer ytterligare en fråga här.... Igår och idag har lilltjejen fått en väldig diarée, har säkert bajsat 10 ggr idag (vattnig konsistens).
    De sa på sjukhuset att diaréerna kan släpa efter ett par dagar, men det jag börjar undra över är om det är normalt att de tilltar?

Men frånsett diaréerna så börjar hon mer och mer bli sig själv igen, idag har hon lekt långa stunder och största tecknet på att hon börjar må bra igen är att hon "tjattrar" heeeeeeela tiden igen ( hon pratar konstant hela tiden - gjort sen hon var väldigt liten)

• Svar på tråden Magsjuka - uttorkning?!
  • marycow

Stackars liten!!
    Hon är säkert väldigt sliten efter att ha haft så häftiga kräkningar. Man vet ju själv hur närmast apatisk man kan bli...
    Jättebra att du fick i henne vätskeersättningen! Den gör gott. Försök att få i henne vatten mest hela tiden, även om det är aldrig så lite varje gång. Jag hade själv jättesvårt att dricka när jag var sjuk som liten och minns att min mamma satt och matade mig med vatten på tesked och i milliliterspruta (som du gör). Har även hört att man kan nypa lite på ovansidan handen för att se om de är uttorkade- går det snabbt tillbaka är allt ok, men stannar huden kvar efter nypet så är man uttorkad.
    Lycka till & hoppas att du själv får vara frisk!!!

• Viktoria74

Min son hade nåt liknande när han var 3, det var HEMSKT, jag var på väg in med honom, men sen vände det plötsligen. Så länge hon kissar ska det inte vara nån fara, prova med Piggelin eller annan isglass, vad som helst som är vätska, mat klarar de sig utan länge. Jag hoppas att det vänder snart, vet hur orolig man blir. Håll kontakten med sjukvården och känner du på dig att nu är det inte bra alls, åk in! Lycka till!!

• Tinna79

Jag bestämde mig igår em/kväll för att åka till akuten med lilltjejen.
    Väl där så bedömde de snabbt att hon var MYCKET medtagen samt förmodligen uttorkad. Eftersom hon både kräktes, hade diarée samt feber så skickade de oss direkt vidare till Centralsjukhuset där de har barnakut.
    Väl där blev det en lång väntan, men prover togs som visade att hon var uttorkad.
    Vi blev inlagda på barnavdelningen med vätskedropp, hon hade droppet hela natten och en bit in på förmiddagen idag.
    Hon har inte kräkts nåt sen igår vid halv sextiden, men har idag väldiga diaréer.
    Idag har hon ätit lite grann samt druckit ganska bra.
    Vi blev utskrivna från barnavdelningen efter lunch idag, hoppas nu att det fortsätter att gå åt rätt håll.

• ior74

Skönt att hon fick dropp och att hon har börjat äta och dricka lite. Jag vet precis hur det känns eftersom sonen har varit magsjuk flera gånger under sitt knappt 2-åriga liv och jag vet hur orolig man blir. För ett halvår sen fick han också dropp för att han var så uttorkad och efter det vände det.

• Tinna79

Nu kommer ytterligare en fråga här.... Igår och idag har lilltjejen fått en väldig diarée, har säkert bajsat 10 ggr idag (vattnig konsistens).
    De sa på sjukhuset att diaréerna kan släpa efter ett par dagar, men det jag börjar undra över är om det är normalt att de tilltar?

Men frånsett diaréerna så börjar hon mer och mer bli sig själv igen, idag har hon lekt långa stunder och största tecknet på att hon börjar må bra igen är att hon "tjattrar" heeeeeeela tiden igen ( hon pratar konstant hela tiden - gjort sen hon var väldigt liten) :D

• Realmilla

Jag är också orolig över min lilla tjej...hon har varit lös i magen sen i söndags..men idag är dt extremt...hon bajsar typ så fort hon äter något...
    Har gett henne blåbärspuré då jag hört att det är "stoppande" de 2 sista gångerna hon bajsat idag har dt varit lite slemmigt och grönt...Kan de gröna vara pga av blåbärs puren???
    Hon leker o äter som vanligt verkar pigg o glad ingen feber... vad tror ni?

Svar på tråden Magsjuka - uttorkning?!