• Beckah82

Alkohol trots allt?

Rotade i mitt skafferi och hittade en flaska alkoholfritt rödvin som är typ 2 månader gammalt (skruvkork).

Tänkte att ah! det hade varit gott! Tog ett glas men började sen fundera...alltså ett alkoholfritt vin är ju typ druvjuice. Druvjuice som stått i ett varmt skåp i någon månad (öppnad flaska) alltså...blir det inte jäst och alltså alkoholhaltigt?

Är mitt alkoholfria vin i själva verket inte alls fritt längre?

♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin BF --> 070705 ♥
  • Svar på tråden Alkohol trots allt?
  • Beckah82

39 klick men ingen teori?

• adrenalin

nja, så borde det väl inte vara?

blir viner som lagrats i typ 100 år skitstarka alkoholmässigt?
    Fast dom kanske lagras kallt. Jag är ingen sk vinexpert

burriburr.wordpress.com - läs bloggen, den handlar om saker du gillar! :)
  • FredrikaS

hmm tja det är frågan.. jag lyckades jäsa en mer på bara nån vecka en gång!

• saraseal

om den stod svalt eller rumstempererat så är det nog ingen fara, och om det hade jäst sig alkoholhaltigt hade det nog smakat mycket illa

• Beckah82

Ja en oöppnad är ju självklart ingen fara med.  Det jag tänkte på är ju en öppnat som fått luft och som står varmt å så...

När man gör tex fönstervin så står väl flaskan stängd men jäser? (ingen expert men jag antar).

samma sak med gammal saft som någon glömt i värmen...blir väl till typ vin?

• Beckah82
    saraseal skrev 2007-06-10 17:15:57 följande:
    om den stod svalt eller rumstempererat så är det nog ingen fara, och om det hade jäst sig alkoholhaltigt hade det nog smakat mycket illa
    Rumstemperererat hemma hos mig är tropisk hetta nu typ
  • adrenalin

ojdå! men smakade det inte illa? tycker jästa grejer brukar lukta skitäckligt! det måste ju gälla vin också, även fast det är vin

• L2K

Tror inte du behöver oroa dig om det inte smakade jäst om det!

Linda, mamma till Sebastian -02, Oskar -04 och prinsessa 070723
  • Beckah82

Mitt vin smakar som vanligt så det är nog inte jäst. Jag känner mig inte yrslig heller för den delen

Tänkte bara teoretiskt mest...

• Lilla Ior

Beckah: Risken finns att det kan vara jäst, så själv skulle jag inte dricka mer av det iaf. Min sambo har druckit sånt som varit alkholfritt men som datumet gått ut. Nog kände han av det sen när han druckit en del.

• Beckah82
    Lilla Ior skrev 2007-06-10 17:49:17 följande:
    Beckah: Risken finns att det kan vara jäst, så själv skulle jag inte dricka mer av det iaf. Min sambo har druckit sånt som varit alkholfritt men som datumet gått ut. Nog kände han av det sen när han druckit en del.
    Nej alltså jag hller inte i mig av det vanligtvis heller hehe ett glas precis som när det var nyinförskaffat
  • Lilla Ior

Beckah: nädå det trodde jag ju inte heller men tänkte mest att det kan vara svårt att veta vilken alkoholhalt som finns i det, ifall man nu valt att man inte vill dricka alkohol.

• adrenalin

jag tror att hemjäst vin smakar illa ... men det kan ju ha blivit lite förhöjd alkoholhalt i vinet. Men inte jättemycket tror jag, inte så mycket så det blivit farligt

• 4 Före 30

Fast det kan väl inte vara så? I så fall kan ju varenda fjortonåring springa till ica och köpa alkofritt vin och sedan låta det jäsa?
    Jag vet inte men tycker det låter knepigt, det behövs väl mer än att det bara jäser för att det skall bli alkoholhaltigt?

• Dorian Ertymexx

Nej nej, det krävs mer än bara jäsning för att det ska bli alkohol. Det är en ganska omständig process med jästsvampar och annat inblandat, så du kommer aldrig få det att bli alkoholhaltigt bara sådär.

• Beckah82
    Dorian Ertymexx skrev 2007-06-11 14:37:58 följande:
    Nej nej, det krävs mer än bara jäsning för att det ska bli alkohol. Det är en ganska omständig process med jästsvampar och annat inblandat, så du kommer aldrig få det att bli alkoholhaltigt bara sådär.
    Hur kan då saft bli alkoholaltigt om det tex får stå i ett soligt fönster?

Sockret ska väl hjälpa till och sånt? (gissar)
  • numbernine

Jag jobbar m vin.
    Du behöver inte vara orolig. Även alkoholfritt vin har redan varit jäst. vanligast är att man gör på traditionellt sätt och tar bort alkoholen efteråt. För att den ska kunna jäsa mer måste socker tillsättas. Men det kan inte varit gott nu va?
    (Däremot har man ju som barn provat att göra egen saft, mosat bär och blandat i socker och sen glömt det i kylen. Då kan det bildas alkohol! )

• Dorian Ertymexx

I stand corrected. :)

Men jag var säker på att det inte kunde bli alkohol i alla fall, bara hade fel om varför. Kunde det bildats alkohol senare hade det ju kunnat vara direkt farligt, och då hade det stått något slags varning på flaskan.

• Beckah82
    numbernine skrev 2007-06-11 14:47:27 följande:
    Jag jobbar m vin.Du behöver inte vara orolig. Även alkoholfritt vin har redan varit jäst. vanligast är att man gör på traditionellt sätt och tar bort alkoholen efteråt. För att den ska kunna jäsa mer måste socker tillsättas. Men det kan inte varit gott nu va?(Däremot har man ju som barn provat att göra egen saft, mosat bär och blandat i socker och sen glömt det i kylen. Då kan det bildas alkohol! )
    Ah okej

Jo det var gott och ja, det är sådant vin som varit anligt vin men sedan avalkoholiserats.
Svar på tråden Alkohol trots allt?