Hur f-n får man i barn penicillin?
Vad är det för jävla idiot som smaksatt skiten med hallon??? DEt blir ju bara värre.... ah! jag blir tokig, ungen blir ju aldrig frisk och det verkar ju heeeeelt omöjligt att få i henne medicin.
Vad är det för jävla idiot som smaksatt skiten med hallon??? DEt blir ju bara värre.... ah! jag blir tokig, ungen blir ju aldrig frisk och det verkar ju heeeeelt omöjligt att få i henne medicin.
Ja, tänk att vi kan flyga till månen men att göra penicillin som smakar ok verkar vara omöjligt svårt...
Kämpar just nu också med penicillin. Matning med våld och man känner sig jätte hemsk. Men vad skall man göra när köket (& vi)ser ut som om det vore sprutlackerat i vitt efter allt spottande och fräsande.
lycka till!
Har du testat med glass? lite nyponsoppa i en nappflaska tillsammans med medicin? det var det enda som funkade på mina, annars kom det alltid en storspya.
Jag hade samma problem, ringde först sjukvårdsupplysningen, och de sa att hellre många småsnuttar på en dag av penicillinet..men de ger bra tips iallafall!
Vi provade att blanda ut det med apelsinjuice,saft..saft funkade bäst!Det spelar faktiskt ingen roll-ungen ska ju ha penicillin så om man så måste muta med godis eller cola-gör det!Det tipset fick jag!
Sen fick pojken kåvepenin och DET klarade vi inte blanda ut!På internet stod det att det är gjort på mögel och är den näst äckligaste man kan äta-och det ska man tvinga i sitt barn!Jag smakade lite för att visa att det var ok och jag klarade knappt att hålla minen..blää...
men om det inte funkar oxh barnet spyr upp det så får man ringa o tjata efter en ny penicillin..det kan iof vara att det inte hamnar rätt i munnen..man ska spruta lite åt gången i mitten på halsen så d inte kan spotta ut det...jag e lite osäker, men ringer du sjukvårdsupplysningen kan de ge dej olika tips och råd!
//G
Gabriella, all penicillin är framställt ur mögelsvampar. Men alla mögelsvampar är ju inte dåliga. Just dessa är ju bakteriedödande utan att förstöra mänskliga bra celler! Tänk på alla brieostar och så också... (fast det kanske du också tycker är äckligt förstås)
Kör med läsk - blanda ut och ge med sugrör, då känns det inte så mycket i munnen. Jag är generellt inte förtjust i att ge mina barn läsk, men i detta fallet gör jag ett undantag. Coca-cola brukar dölja bra.
Elliot fick vi i penicillinet om vi satt ute med honom i knät. Till slut lärde han sig faktiskt att tycka om det (efter andra kuren på en månad...), men sen har han alltid varit ganska matglad...
Fick det förklarat för mig på apoteket då jag klagade över att det var för sött till Elsa. Penicillin är svårt att smaksätta, så det blir jätte sött och äckligt hur de än gör.
Vi fick tvinga i henne med en sån där spruta..inte för att hon svalde allt..men fick i sig soppas att hon blev frisk..gav henne då en extra dag. (man tar sprutan i kinden och pressar i lite i taget så barnet sväljer, en förälder får hålla i armar och ben)
Elsa hade halsfluss för 2 veckor sen och vi fick kåvepenin..men hon fick sånna magsmärtor att vi ringde läkaren och fick ett helt annat penicillin som smakade mer yhogurt, minns inte namnet på det nu..men den tog hon helt utan protest själv ur sprutan...helknasigt.
Nu beror det ju förstås på vilken ålder barnet har. Min son var något år och skulle äta penicillin. Jag blandade med glass, sylt, jag sprutade med en spruta och han bara spottade och fräste, jag testade ALLT. Han grinade och jag grinade och vi var genomsvettiga. Till slut så tog jag fram plånboken och han fick välja ett mynt om han tog penicillinet. Han valde en 50-öring och svalde penicillinet utan problem. Sen gjorde vi så varje gång, och hela kuren åkte ner! Säga vad man vill om att muta barn, men det var klart värt det!
Nu beror det ju förstås på vilken ålder barnet har. Min son var något år och skulle äta penicillin. Jag blandade med glass, sylt, jag sprutade med en spruta och han bara spottade och fräste, jag testade ALLT. Han grinade och jag grinade och vi var genomsvettiga. Till slut så tog jag fram plånboken och han fick välja ett mynt om han tog penicillinet. Han valde en 50-öring och svalde penicillinet utan problem. Sen gjorde vi så varje gång, och hela kuren åkte ner! Säga vad man vill om att muta barn, men det var klart värt det!
Lovar att det blir bättre sen när barnet kan ta tabletter ist!
Vi matade våra med en sån där spruta och först var det ett herrans spottande och fräsande, men när de fick sutta lite på den och vi sprutade in lite i taget tyckte de det var gott. I början lade jag dem i famnen och siktade sprutan in i kinden som när de var bebisar, men det gick som sagt inte alls. Men sitta och halvsuga i sig det från sprutan gick jättebra. Toppen på natten med för de åt det i sömnen.