• VALKYRIA II

Hjälp, hur sköter man en änglatrumpet?

Min 30 cm höga änglatrumpet mår inte bra. Den får bara gula blad. Hur ska den skötas? Hur vill den bli vattnad? Den har stått i en mindre kruka hela vintern och nu har jag satt den i en större men den verkar inte bli bättre av det.

• Svar på tråden Hjälp, hur sköter man en änglatrumpet?
  • ALJO

Det kan vara näringsbrist, men det är även vanligt att dom får spinn som är hemskt små djur som suger saft ur bladen, isf får du tvätta bladen med såpasprit flera ggr (vatten, såpa t-röd).
    Annars vill änglar ha mycket näring, vatten o stor kruka. Att dom nedersta bladen blir gula är naturligt, det blir så när stammen förvedas.

• Disan

Änglatrumpeter får gula blad när nya blad bildas!!! Dra försiktigt bort det gula bladet och titta under/över det, där kommer det nog ett nytt, litet skott!!! Eller? Annars har den nog fått för mycket vatten.

Änglatrumpeter vill ha stora krukor eftersom de växer så fort och mycket under sommaren. Ställ den ute, men inte för soligt till att börja med. Håll fuktig, men absolut inte ständigt våt.

Hoppas att det går bra, detta är ju en blomma med klass vet ja!! Hihihi! Jättefina!

• LindaPo

Passar på  att fråga jag med!! Min änglatrumpet har små gul/gröna kryp på bladen och verkar äta på den... Vad är det och vad kan jag göra?? Är det spinn kanske..

• Mmmarabou

Här kommer jag stövlandes in i tråden ... vill dela med mig av en tråkig erfarenhet vi hade med änglatrumpet:
    Dottern fick växtsaft i ögat - utan att vi visste om det - och detta leder till förstoring av pupill. Det blev färd till sjukhus. Ögat reagerade inte på ljus ... läkarna kliade sig i huvudet ... bakjouren kallades in och var lika frågande. Rädslan fanns att det var en tumör bakom ögat...
    Nu fick dottern troligtvis lite växtsaft i ögat så ögat återhämtade sig ganska snabbt.
    Tack och lov åt hon inte av änglatrumpeten - den kan ge hallucinationer!

Tänkte att lite info kunde vara bra då gissningsvis ett och annat barn finns nära era vackra änglatrumpeter.

• LindaPo

Tack för den informationen, har precis förstått hur giftig den är! Jag gav bort vår änglatrumpet till svärmor idag just för att jag läst att alla delar på växten är giftig. Och så tror jag att hon lyckas bättre med den än vad jag gjort...

• Mmmarabou

LindaPo: Här var det svärmors änglatrumpet som var boven
    Och vi lär inte skaffa ngn egen ... även om de är otroligt vackra.

Svar på tråden Hjälp, hur sköter man en änglatrumpet?