• Kidkoala

Hur pratade ni om förlovning för första gången? Behöver tips!

Hej alla ni som är så kära!

Jag och min kille har varit tillsammans i 3,5 år och jag vill gärna att vi ska förlova oss på vår 4-års dag. Problemet är att jag inte vet vad han tycker om detta och jag törs inte fråga först. Vi har nämligen aldrig pratat om frieri/förlovning/giftermål.

Vad gjorde ni? Hur gick det till när ni bestämde er för er förlovning? Hur ska man börja prata om detta över huvud taget? Jag behöver tips!!!

• Svar på tråden Hur pratade ni om förlovning för första gången? Behöver tips!
  • Maria40

Det är svårt att ge råd eftersom det beror på vilken typ av person din pojkvän är och vilken typ av relation ni har.

Du kan väl leda in samtalet på förlovning/giftermål genom att relatera till något ni pratat om på jobbet eller något du hört på radio/tv....vilket gjorde att du började fundera på vad du tycker och (om du vågar) säger till honom att du skulle tycka det känns fint/bra att vara förlovad/gift.
    Du får fundera ut ett bra "scenario" som passar dig/honom, hur du ska leda in samtalet dit du vill och sedan känna av vad han tycker. Fortsättningen av samtalet beror ju på hans respons. Om han verkar tycka det är en bra ide så är det ju lättare att föreslå förlovning på 4-årsdagen än om han utbrister "fy, för förlovningar/giftermål".
    Lycka till!

• lilltjoppa

Jag låg på IVA och min sambo satt bredvid..
    Kommer inte riktigt ihåg hur men där kom det på tal iaf :)

• xenaa

vi pratade bara några dagar efter att vi blivit ihop. och vi förlovade oss kanppt 1 mån efter att vi blev ihop så de gick rätt fort. och idag har vi varit ihop i snart 5 år och väntar en bebis när som helst!

♥Är i v.40 - BF 16 juni - 5 dagar kvar♥
  • Zabka

Min man friade.

Du har i princip tre alternativ:

1. Du friar själv

2. Försöker prata om det och bestämmer gemensamt att ni skall förlova er.

3. Väntar på att han friar.

• Tant Green

Du behöver ju inte göra som mig.... Jag hade varit ute en kväll med en tjejkompis och druckit lite för många öl och kommit på att jag var så avundsjuk på hennes snygga förlovningsring så när jag vinglat hem sa jag till min sambo att jag ville ha en förlovningsring Och det fick jag någon månad senare. Men han retar mig fortfarande för den kvällen

• Sallisen

Han friade, och därmed var förlovning för oss per automatik något som följde. Helgen som följde gick vi och beställde ringar!

Fråga på du, han blir nog glad och överraskad!!!

• Jontes mamma

Första gången vi träffades, bara några dagar, efter min födelsedag fick jag en ring i present och min sambo sa då att nån gång i framtiden ska den ersättas av en förlovningsring. Sagt och gjort så blev det. Midsommarafton 6 månader senare frågade han om jag vill förlova mig med honom. Jag svarade naturligtvis ja. Vi förlovade oss den 13 juli 2003. Nu planerar vi bröllop istället.

Mitt tips är: Fria själv! Oväntat kanske, men mycket roligare. Blir en rolig historia att berätta sen.

• Piri

För oss var det nog ett ämne som fanns med redan från början av vårt förhållande. Så jag vet faktiskt inte hur vi tog upp det första gången.. Vi förlovade oss på vår 18 månaders-dag i samband med en resa. Resan bokades ca 3 månader innan vi åkte, men det var först en månad innan som sambon föreslog att vi kanske skulle passa på att förlova oss när vi ändå skulle åka bort. Och så blev det!

Tyvärr har jag inget bra tips på hur du ska göra, men lycka till!!

• Fröken Sophia

Jag hade frågat honom rakt ut "Vill du gifta dig med mig?" !!!

Och sen tagit upp frågan om ni inte kan förlova er på er 4-års dag. Då får ni ju god tid på er att planera ringar och få dem tillverkade (om ni vill ha special) och sen kan ni också planera något mysigt ställe att förlova er på! Det är bara att köra på tjejen!

Lycka till!!!

• Pumpalicious

Vi pratade inte om det, min man köpte min förlovningsring på en resa till Norge han gjorde med jobbet.
    Han friade när han kom hem, jag blev chockad men också väldigt glad.

• sthlm80

Jag fattar inte, folk gör ju inte på rätt sätt längre!

När man friar så frågar man ju (typ)
    "Vill du gifta dig med mig?"

Då är man förlovad, man har lovat att man skall gifta sig i framtiden. Och planerar bröllop.

Nu för tiden frågar ju folk istället "Vill du förlvoa dig med mig?" / När ska vi förlova oss?

Min kille fattade inte riktigt heller hur det funkade, så ja sa till honom att om han skulle få för sig att göra ngt så ska han inte fråga om jag vill förlova mig, utan om jag vill gifta mig!

• Kidkoala

Tack för alla tips och er fina berättelse!

Jag kan ABSOLUT inte tänka mig att fria. Det är uteslutet. Men jag tror inte att han vet om det, eftersom vi aldrig har pratat om detta. Därför behöver jag era tips om hur jag som tjej kan få honom att förstå hur jag vill ha det.

Fler tips?

• Pumpalicious

man kan väl börja lite allmänt och fråga "skulle du vilja gifta dig någon gång i ditt liv?" Alla vill ju inte det.

• Marlyn

Jag tycker att det är underligt att ni levt tillsammans i 3,5år utan att ha pratat om det.

Min pojkvän sa efter 2 veckor på fyllan att vi skulle till juvelaren dagen efter... vi förlovade oss när vi varit tillsammans 1 månad.

När ni går förbi nästa juvelbutik så stanna och titta på förlovningsringar... -"ohh, titta älskling vilken fin ring, en sådan skulle ju inte vara ful på mitt ringfinger"

Svar på tråden Hur pratade ni om förlovning för första gången? Behöver tips!