• Myran 85

Sen med att klappa händerna?

Hej!
    Jag har en underbar son på 10 månader och 1 vecka.
    Jag börjar undra varför han inte klappar händerna än för dom flesta vi umgås med gör det och har gjort det länge.
    Är det konstigt att barn på 10 månader inte klappar händerna?

• Svar på tråden Sen med att klappa händerna?
  • kissmekate

Min dotter klappade händerna första gången när hon var på 10-månaderskontroll. Jag hade förvarnat och sagt att hon inte kunde.. Jag oroade mig dock aldrig för att hon skulle vara sen. Hon är tidig med vissa saker och lite senare med andra.

• ilalila

Min son på 10 månader klappar bara händerna lite då och då..Absolut inte på "kommando" och inte särskilt ofta..Bara ibland när han blir uppspelt. Så det är nog inget konstigt alls!!

• Hugos mamma 74

Sån´t där beror väl på hur mycket man övar också??
    Inte konstigt alls tycker jag, det kommer när det kommer!

• Nonnis73

Min Emmi är 10 månader snart och hon klappade händerna i förrgår för första gången! Jag uppmuntrade henne direkt, sa BRA! och såg väl rätt knäpp ut i bilen där vi satt, när jag klappade mina händer och sjöng!!!Sedan dess klappar hon både spontant och när jag sjunger "klappa händerna när du är riktigt glad". Många frågar om hon kryper, eller om hon fått några tänder-vilket hon inte gör/har, men jag hakar inte upp mig på om det är tidigt eller sent, hon kryper när hon är redo! Men det är en underbar tid nu-det händer nånting varje vecka!

• Myran 85

Vi övar ganska mycket faktiskt. Jag sjunger och klappar händerna. Vi har även gått på musiklek där vi klappar händerna mycket. Ibland när man klappar händerna tar han ihop dom och fingrar på dom liksom, men inte någon klapp. Men oftast börjar han vinka istället. Han slår ihop två klossar iallfall.
    Han har dock varit tidig med att gå. Tog sina första steg när han var 8 mån och 3 veckor och nu går han för fullt. Han var även tidig med att sitta, krypa och ställa sig upp.

• Hugos mamma 74

Myran 85: låter ju jättebra! Att klappa händerna är ju inte den allra viktigaste sak att kunna tidigt jag kan fortfarande inte knäppa med fingrarna....

• Bebis Anna

äsch strunt i de... min dotter lärde sig de nån gång efter 1 år åldern, har för mig hon var 13 mån. man blev så glad när hon lärde sig de, så man verkligen kände att hon kunde koppla de där med o smälla ihop sina händer.

• Milda

Min son började klappa händerna när han var runt 1 år. Innan dess gjorde han något som såg ut som försök till att klappa men han fattade inte att man skulle ha öppna händer förrän vid 1år.

• Valkyriia

Det e ju så olika från barn till barn..
    Vet att på 10-månaders kontrollen så frågade de mig om Cindy kunde klappa händerna. Vilket hon definitivt inte kunde, de tyckte det var konstigt. Men samtidigt så tyckte de att hon var supertidig med andra grejer. Så som att hon gick utan problem och hade fått massor med tänder.. Det ena spelar ju ut det andra. så att säga. Nu när hon är 13½månad så har hon förstått hur händerna funkar.. ;P Så det e först nu som hon börjat klappa.. Hon har inte visat något intresse för det förut, men då var hon säkerligen upptagen med att lära sig behärska balans osv..

• Milda

Valkyriia: Precis, samma här. Min son gick inte så tidigt men däremot blev han stabil och började klättra väldigt snabbt. Det var det han satsade på. Småsaker som att klappa händerna sköt han upp

• Tate

Myran - Min son klappade inte i händerna alls på bra länge. Han slog väl ihop händerna någongång, men jag tror inte att han fattade det skojsiga i det Han kunde ju banka klossar mot varandra tidigt, så jag antar att han kunde få ihop det rent motoriskt, men han var föga intresserad. Likadant med vinkandet. I ett och ett halvt år tjatatde bvc-sköterskan om att han skulle vinka till henne men han blängde bara surt

• Myran 85

Hej! Tack för svaren!
    Egentligen är jag inte orolig för att han inte gör det för som sagt har han fullt upp med att gå, klättra över trösklar och trappor m, m. Var lite fundersam på bara om det var fler i hans ålder som inte klappade händerna och om det är sent att klappa händerna när man är 10 månader.
    Var till Bvc idag och där frågar dom ju om han slår ihop klossar, inte om han klappar händerna.

• Myran 85

om det är sent att INTE klappa händerna vid 10 månader menade jag!

• Fröken NollÅtta

Min dotter började klappa händerna nyligen och hon är 1 år så det är inget konstigt, alla barn utvecklas olika.

Behandla andra som du själv vill bli behandlad
  • Vi 5

Min son är 14 månader och klappade första gången händerna i går...Det kan ju ibland vara så att de känner att man gärna vill något som de själva inte är intresserade av och "protesterar" lite genom att inte försöka själv...

Svar på tråden Sen med att klappa händerna?