• Anonym

Innefattas intjänad semester av statlig lönegaranti?

Jag funderar på om den statliga lönegarantin innefattar intjänad semester som man har innestående eller gäller den "bara" vanlig månadslön?

Jag har redan några semesterdagar sparade och kommer spara några av årets dagar om jag inte behöver ta ut dom innan jag börjar på min FL i slutet av året. Företaget som jag jobbar på är lite svajigt, så jag funderara på om det är bättre att ta ut semester i början och spara förälradagar om det skulle hända något med företaget.

• Svar på tråden Innefattas intjänad semester av statlig lönegaranti?
  • sommartorpet

Lönegarantin gäller också semesterersättning, men bara under förutsättning att det rör sig om intjänad semester enligt lag. Alltså har du fått försottssemester första året på jobbet så har du ingen intjänad semester förrän efter 5 år.

• Anonym (TS)

Tack för svaret, jag har intjänande år = uttagsår när det gäller semestern. Alltså de dagar jag får i år gäller för i år, så skulle företaget gå i KK vid nyår skulle jag ju få ut alla dagar om det stämmer som du skriver.

Föresten en annan fråga, föräldraledigheten är väl också semestergrundande?

• sommartorpet

Intjänande år = uttagsår är en typ av förskottssemester. Enligt lagen tjänar du in semester 1/4-31/3 och kan börja ta ut först efter detta.
    Men vid nyår, om du inte tar ut några dagar iår så har du tjänat in 9/12 av ett års semester.

• Anonym (TS)

Vi har semesterår från 1/1 - 31/12.

Svar på tråden Innefattas intjänad semester av statlig lönegaranti?