Tapetsera på vävtapet?
Jag tänkte eventuellt försöka mig på att tapetsera Underlaget är målad vävtapet och jag undrar om man kan sätta tapet på det eller om risken är stor att tapeten lossnar?
Jag tänkte eventuellt försöka mig på att tapetsera Underlaget är målad vävtapet och jag undrar om man kan sätta tapet på det eller om risken är stor att tapeten lossnar?
Jag är absolut ingen expert, men jag tror inte att det blir nåt vidare att sätta tapet direkt på målad väv.
Mitt tips är att gå till en målarbutik och fråga dem, jag har för mig att jag har hört talas om någon slags täck-färg eller nåt som du kanske kan måla på innan du tapetserar (som typ "täcker" igen groparna i väven). Men som sagt, tapetsera inte direkt på väven, det kommer bli tokigt.
Lycka till!
Det var väl vad jag misstänkte, och hade hoppats få ett svar att det gick jättebra att tapetsera på väv
Då tror jag att jag håller mig till att måla faktiskt
Tack tack
Min mamma har gjort det hemma hos sig. Det funkar, men det blir inte så vidare snyggt.
Du kan inte slita bort väven först. Det gjorde vi. Den lossnade direkt. Tror inte det blir bra om du sätter på väv, om den inte är slät förstås, då kankse det går.
Annars finns ju easy cover åxå. Som en hård tapet man sätter över väven. Den gömmer alla ojämnheter.
Kram K.
Det blir nog svårt att slita bort väven, det är målad några gånger på den innan så det sitter rätt hårt dessvärre. Jag har aldrig tapetserat förut.. är det svårt?
Inte svårt alls. Förarbetet är jobbigt om man ska få bort tapetkanter och så. Men annars lätt som en plätt. Vet att detv finns tips på internet exakt hur man gör steg för steg.
Se bara till att första våden blir rak, så inte hela tapetväggen lutar. Alltid bra om man kan vara två när man tapetserar första gången. En sätter fast tapeten uppe vid taket och den andra försöker passa ihop med den förra våden, så det sitter rakt.
Kram K.
Kan gå att slita ner ändå. Jag trodde inte alls att vi skulle kunna göra det.
En målare sa till oss att de alternativ man har om manvill få bort väv är. Nya gipsskivor, easy cover, spackel, eller om det går att slita ner.
Kram K.
Vi hade vävtapet i hallen som vi tog bort, gick hur lätt som helst
Rolla vatten på väven o låt dra en liten stund. Sen är det bara att dra ner tapeten.
Lycka till!
och sen då? Slipa och spackla förmodar jag?
Det absolut snabbaste, med bästa slutresultat, är renoveringsgips. (Förutsättning ej källare..)