• Maria och Edgar

A-kassa när man är gravid?

Hej!
    Jag har beräknad födsel i slutet av juli och slutade min utbildning helt nu i torsdags. Skrev in mig på arbetsförmedlingen på fredagen. Har varit med i Handels a-kassa i många år och undrar om jag kan använda mig av det nu i sommar fram tills bebisen kommer. Är ju inte sjukskriven och skulle mycket väl kunna jobba trots slutet av min graviditet men får väl knappast någon anställning nu. Kan man få a-kassa trots att det är 7 veckor till bf? Hur länge kan man i så fall stämpla? Skall man upplysa a-kassa om att man är gravid när jag ringer dem eller är det oväsentligt?

Tack på förhand!

• Svar på tråden A-kassa när man är gravid?
  • Maltes mamma

Jag stämplade in i det sista och det var då inga problem

~~*Funnes inte Molnen så älskade man inte Solen*~~
  • Maltes mamma

Jag är också med i Handels

~~*Funnes inte Molnen så älskade man inte Solen*~~
  • Kristin24

Jag stämplar fram till det att bebisen är född, arbetsfömedlingen vet om min graviditet, men inte a-kassan.  Du har rätt att stämpla ja, bara att förklara läget på arbetsförmedlingen så är de inte på dig som hökar med att söka jobb i hela Sverige.

Go och glad Kexchoklad
  • strojes

Det finns ju tillfälliga jobb att ta tex. Och så kan man skriva in sig på vikariebanken, dit företag kan ringa om deras personal blir sjuk.

• SaraUnderbara

Stämplade också in till dagen innan jag började ta ut föräldrapenning.
    Inga problem!
    Fortsatte nu när mina föräldradagar är slut, men letar jobb aktivt.

• SaraUnderbara

Stämplade också in till dagen innan jag började ta ut föräldrapenning.
    Inga problem!
    Fortsatte nu när mina föräldradagar är slut, men letar jobb aktivt.

• loeli

ok Får man mer än minsta beloppet i föräldrapenning om man stämplar?

• Maria och Edgar

Tack för era svar!

• strojes

loeli: Det beror på hur du jobbat innan. Om du tex haft något uppehåll mellan jobb och akassa. Men om du har gått direkt från jobb eller skola (om du jobbade precis innan du pluggade) till akassa (inte ens en dags uppehål förutom ev helg försåss) baseras din fp på din tidigare lön.

• zegra

Men får man stämpla om man är studerande? Jag pluggar på universitet och får inte stämpla under sommaren.

• zegra

Aha! glöm vad jag skrev såg nu att du slutade din utbildning...

• Gotlandsunge

Hej hopp! Jag jobbade på a-kassan för ½år sedan, reglerna har ju dock ändrats lite sedan dess. De tittar ju på ditt specifika ärende i sig. Är din utbildning avslutad? Var den på heltid? När stämplade du senast? Osv. Du behöver inte uppge att du är gravid och blir du beviljad a-kassa spelar det ingen roll när du ska ha barn, de ser bara till om du står till arbetsmarknadens förfogande eller inte. Ring och kolla med dom. Eller maila mig ;) Nu har det som sagt blivit lite ändringar sedan regeringsskiftet, så jag är inte fullständigt uppdaterad :)

• lillaleiasmammma

När jag sa till min förmedlare att jag skulle ha barn om 10 veckor svarade hon bara. - Jaha då vet jag, ring mig när du går över till föräldrapenning.

Svar på tråden A-kassa när man är gravid?