• MeNoLike

Vill ha lite tips när man ska ha dop utanför kyrkan

21 juli är vårt dop till våra tvillingpojkar inbokad.
    Vi ska ha dopet ute/inne vid dåligt väder. Vi har hyrt en mysig lokal med fin trädgård. Men nu vill jag gärna ha lite tips på vad man ska tänka på?? Jag har egentligen ingen aning om hur ett dop går till heller...
    Vad kan man ha vattnet i?
    Berätta allt om era dop utanför kyrkan tack

HJÄÄÄÄÄLP!!!!

Mamma till tvillingarna Maximilian & Timothy 070325
  • Svar på tråden Vill ha lite tips när man ska ha dop utanför kyrkan
  • Peos Mamma

Hej
    Vi skall oxå ha vår sons dop utomhus, i mina föräldrars trädgård. Har oxå funderat på det där med vattnet och så.....min kompis hade oxå utomhus och hennes föräldrar köpte en kristallskål till sonen i doppresent som de hade vattnet i.....blir liksom lite speciellt då...
    kram

• Mikkel räv

Det du behöver är ett bord eller liknande, en skål av något slag att hälla vattnet i, en kanna eller termos med varmt vatten och en handduk eller linneservett att torka av barnet med efter dopet. Sen är det upp till din fantasi med resten - blommor? Ljus? Teckningar? Duk?

Lycka till!

• ladybird fia

Kolla med släkten om det finns någon fin skål ni kan använda till vattnet. Min son ska döpas 30 juni ute i vår sommarstuga och hans vatten ska hällas upp i samma tennskål som jag och min syster hade på våra dop!

Kika in på www.dopguiden.se, där finns massor med tips, checklista och allämn information!

• maho0822

inga fler som haft dop hemma?

• nillelycke

Vi ska döpa vår Olle utomhus den 7:e juli - en fråga; hur gör ni andra med psalmer/musik? Sjunger ni utan att någon spelar något instrument?

• Peos Mamma

Vi skall inte ha någon sång alls....bara själva dop cermonin....enkelt och snabbt...*S*

• morvern

Har bara lite allmäna grejer här;

Vår Viktors morfar o mormor hämtade dopvattnet från sjön där de bor (vi är mycket där), o att farmor o farfar stod för dopskål (som det ska graveras in namn o datum i nångång ;). Lite från bägges föräldrar som de tyckte var fint.

Man kan fixa små "broshyrer" med lite text om varför man valde namnet, lite om vad namnet betyder + att man kan ha texter till de låtar man ska sjunga, lite bilder osv. Fint minne för gäster att spara.

Kolla på www.svenskakyrkan.se/om_verksamhet_dop.asp
    där finns lite om hur själva dopet går till, kan va
    skönt o veta vad som händer när osv.

• MeNoLike

puff                           

Mamma till tvillingarna Maximilian & Timothy 070325
  • Mikkel räv

Vad är det mer du vill veta då?

• Grannen

Vi hade dopet i vår trädgård.

Som vattenskål hade vi ett fat på fot i silver, arvegods. I en gammal kalk i silver gjorde jag ett arragemang med rosa rosor och brudslöja.
    För att torka av huvudet hade jag en vacker näsduk som jag sydde på spets som min mormor hade hemma och sedan broderade jag namn och dopdatum på näsduken.
    Låter väldigt pluttenuttigt men det blev fint.

• Grannen

Just det silverkanna hade vi vattnet i också arvegods. För oss var det som alla gamla släktingar var med när vi hade deras saker som representerade dem.

• Grannen

Sedan hade vi gjort ett bildspel med bilder på dottern som rullade under hela fikat på vår tv. Vi hade i hennes fotobok förberett några sidor där gästerna kunde skriva hälsningar till dottern-det belv väldigt bra!

Svar på tråden Vill ha lite tips när man ska ha dop utanför kyrkan