• bigmacoco

    Bilbarnstolar; fanns det såna på 70-talet?!

    Hjälp mig!

    Jag och min sambo hamnade i en dispyt igår angående bilbarnstolar. Jag är född 1970, min syster 1967 och vi satt aldrig i några bilstolar. Som spädbarn var vi fastspända i vagnsinsatsen, och sen satt vi bältade som vanligt.

    Min sambo (född 1974) hävdar stenhårt att han och hans syskon satt i bilstolar (födda -72 resp -76), och att "de minsann inte hade nån "låt gå"-inställning ang detta. Dvs mina föräldrar var slappa. Men min mamma hävdar att det inte fanns bilbarnstolar på samma sätt som idag.

    Vi har inte frågat hans föräldrar ännu men jag vill ha lite info om detta innan vi frågar (de har nämligen en tendens att glömma hur det egentligen var med det mesta för 30-35 år sen...).

    Någon som vet - när kom den första bilbarnstolen?

  • Svar på tråden Bilbarnstolar; fanns det såna på 70-talet?!
  • Razzla

    Ingen aning när dom började komma men jag är född -75 och har inte heller haft någon stol när jag var liten. Som du skriver så låg jag i insatsen och sen bältad som vanligt OM man ens hade bälte. Vet att när jag var runt 3-4 år så började jag stå mellan i baksätet mellan framstolarna och varje gång mamma bromsade så slängde hon ut armen över "gapet" Denna reflex har hon fortfarande om hon bromsar hårt. 


    Om jag kunde skulle jag ta en del av din sorg och sprida den i vinden.
  • Ilonasmamma

    min mamma berättade att dem bilade upp till norra finland från stockholm med min bror som är född 68, och han låg i vagninsatsen i bilensbaksäte, dem hade en sån där söt liten wolkswagen bubbla.

    det fanns kke nån typ av stol att köpa i sjuttiotalets början, men det var nog inget krav eller lag på att ha det, och tror inte det fanns så många att välja på när dem väl kom.

  • LuMa

    Jag är född -78 och vad jag minns så har jag aldrig haft någon bilstol.
    Jag vet att jag låg i vagnsinsatsen i baksätet när jag var så liten och sen kommer jag ihåg att jag ofta låg uppe på hatthyllan i mamma och pappas Nissan Sherry.


    Välkommen till FL, generaliseringarnas förlovade land!
  • Topdog

    Låt säga så här (jag är född 70, bror 72), under 70-talet var det ETT (1) barn i bekantskapskretsen som hade bilbarnstol (en framåtvänd sådan). Hur många barn det fanns i bekantskapskretsen? Typ 100.

    Bilbarnstolar fanns att få tag i (beställa) men var inget gemene man hade. Det hade ingenting med "låt gå mentalitet" att göra, utan som med mycket annat på 70-talet: okunskap.

  • Älgen

    Jag hade en stol i framsätet när jag var dryga året, jag är född -72. Men när jag växt ur den så satt jag därbak med de andra, bältade när man kände för det, men mest satt man huller om buller i baksätet.

    Jag kommer ihåg när jag var ca 14 år och våra bekanta hade köpt jättestora bilbarnstolar till deras barn, helt onödigt tyckte jag...

  • bigmacoco

    Razzla skrev 2007-06-11 09:50:38 följande:


    Ingen aning när dom började komma men jag är född -75 och har inte heller haft någon stol när jag var liten. Som du skriver så låg jag i insatsen och sen bältad som vanligt OM man ens hade bälte. Vet att när jag var runt 3-4 år så började jag stå mellan i baksätet mellan framstolarna och varje gång mamma bromsade så slängde hon ut armen över "gapet" Denna reflex har hon fortfarande om hon bromsar hårt. 
    Samma här! Mamma är över 70 år och slänger fortf ut en arm.

    Jag har mkt svårt att tro att SÅ många struntade i att ha bilbarnstolar om det fanns att tillgå. Nu kom jag på en till grej: en kompis brorsa (född -77) satt obältad som 2-åring, öppnade dörren i en kurva och föll ut!! Som tur var körde mamman väldigt sakta så han klararde sig. Det här var alltså -79 isf!!

    Ngn mer som vet ngt om detta?
  • FridaGBG

    Min mamma säger att bilbarnstolarna började att komma när min storasyster föddes 84. Så skall man lita på henne så kom de i början utav 80-talet!
    Alla vi tre har haft bilbarnstol när vi var små.

  • bigmacoco

    LuMa skrev 2007-06-11 09:53:39 följande:


    Jag är född -78 och vad jag minns så har jag aldrig haft någon bilstol.Jag vet att jag låg i vagnsinsatsen i baksätet när jag var så liten och sen kommer jag ihåg att jag ofta låg uppe på hatthyllan i mamma och pappas Nissan Sherry.
    Jösses... Vilken tur att de aldrig krockade nångång...
  • Topdog

    Det fanns bilstolar på 70-talet men de flesta hade inte hört talas om dom och de fanns inte i vanliga barnaffärer utan fick beställas.

  • bigmacoco

    Ok, de flesta verkar minnas det hela ung. som jag! Det fanns bilbarnsstolar men de var inte direkt vanliga, då.

Svar på tråden Bilbarnstolar; fanns det såna på 70-talet?!