Hur mycket brukar semesterers. vara på?
Hur mycket påslag brukar semesterersättningen vara på när man går på månadslön?
Hur mycket påslag brukar semesterersättningen vara på när man går på månadslön?
Förra året fick jag 3800:- (lön 19.000) plus att jag då har vanlig lön när jag har semester
Ehum... hur många procent blir det? Är INTE bra på att räkna ut sådant...
0,8 %
OK, tack!
Trodde lagstadgad semesterersättning var minst 12 % av lönen. Får man bara 8 % är det fel.
Hur man tilldelas semesterdagar tror jag är olika mellan olika arbtsgivare. Jag får drygt 2 semesterdagar per månad jag jobbar. Min pojkvän får 5 dagar före 1 april och 20 efter, men man kan låna till sig semesterdagar i förväg om man vill ta ut fler dagar än man har rätt till. Oavsett har man rätt till 25 dagar semester, men man kan alltså inte räkna med att få betalt dessa veckor om man inte jobbat hela året.
Alla har ju olika lång semester men dom flesta kring 5 veckor om man jobbat heltid under hela året. Man får sedan vanlig månadslön + 0,8% under semestern.
Men alltså hur kan man få 0,8 procent det är ju ingenting.. Möjligtvis 8 procent.. Men lagen säger minst 12 procent
12 % är semesterersättningen som man får om man inte har betald semester. att få +0,8 % är väl extra tillägg på sin månadslön när man har semester? Jag tror inte att jag har mer än min vanliga lön när jag har semester. Måste man få det?
nu har jag kikat runt lite.. om du har månadslön är semesterpåslaget 0,8 % av månadslönen per semesterdag.. Tar du 10 dagar blir det alltså 8 procent av din månadslön...
Hej,
Dax att reda ut skillnaden... det är skillnad på om du har månadslön eller tim/provisionslön...
Vid månadslön är påslaget 0,8% UTÖVER din månadslön... du tar alltså din månadslön och gångar den med 1,008....
Har du däremot t.ex timlön eller provisionslön så får du 12% av din årsinkomst (minus förra årets semesterersättning, men plus ev. sjukdarar, fl osv, ja allt du fått i lön/ersättning fgrån din arbetsgivare). Detta eftersom du INTE uppbär ordinarie lön när du har semester
Det är äpplen och päron....
12, något procent
Men de 0,8% är inget som är lagstadgat?
Jovisst är det lagstadgat. Man ska ha 12% av intjänandeårets lön i betalning när man har semester. Att man sedan använder olika formler för att beräkna det beroende på om man är timavlönad eller månadsavlönad har ju i praktiken ingen betydelse. Om någon ex tjänar 10.000 i månaden får man på 11 månader ihop 110.000. 12% på det blir 13200, alltså mer än en normal månadslön. För att kompensera för detta som alltså en timavlönad får så lägger man på 0,8% av månadslönen per dag en månadsavlönad har sin semester.