• Anonym (Hjälp)

Hur ska vi prioritera nu?

Har för stora utgifter i förhållande till inkomsterna, maken arbetar och tjänar bra medans jag är föräldraledig. Vi har sänkt inkomsterna med ca 10000:- efter skatt sedan ett par månader tillbaka.

Vi behöver två bilar (finns ingen lokaltrafik) och läget är följande:

Bil 1:Ingen skuld, men skrotfärdig/kan säljas för max 3000:-
    Maken kör denna till jobbet, behöver den varje dag. Körförbud snart.
    Bil 2: 80.000- i skuld, värde vid försäljning ca 130.000:-
    "Min" bil, används varannan dag.

Är själv arbetslös, men när jag börjar jobba igen behöver jag en bra och pålitlig bil som man kan köra långa sträckor med.

Har inga besparingar nu (satsat 250.000:- kontant på huset senaste året) och vill helst inte låna.

Ska vi sälja den dyra bilen?
    Köpa en ny på avbetalning?
    Köpa en för 5000:-, besiktad o klar?

VAD gör vi? Varje månad är en plåga när räkningarna ska betalas...

• Svar på tråden Hur ska vi prioritera nu?
  • Miiiaaa

Enkelt, sälj den nya, betala av skulden och köp en körklar bil tils ni kommer på fötter igen!

• Anonym

Varför inte sälja den dyra bilen, lösa skulden på den å köpa den skattade å bes bilen för 5000? Och kanske försöka göra ngt åt bil 1, om det inte är för mkt så det blir för dyrt!

• Anonym (Hjälp)

Tack Miiaaa.
    Visst, men det är ju en trygg, stor och säker bil som jag älskar... Dessutom är den ju pålitlig, kommer att funka länge - men om den går sönder blir det svindyrt!

• Anonym (2 bilar)

Skrota/sälj den skruttiga bilen. Sälj den nya, lös lånet och köp 2 st bilar i 20-30.000 kronorsklassen. Det finns många bilar i den "klassen" som är hur bra som helst. Om ni känner någon som är lite kunnig, be den personen om hjälp när ni tittar på bil.
    (Köp privat, det sparar ni mycket på.)

Svar på tråden Hur ska vi prioritera nu?