• Anonym ((blä))

betalningstid för parkeringsböter?

Någon som vet hur lång betalningstid det är på parkeringsböter? Vi råkade tyvärr få en sådan i helgen och undrar om vi kan vänta med att betala tillsammans med resten av räkningarna i slutet av månaden, men det står verkligen INGENSTANS på inbetalningskortet/boten hur lång tid man har på sig!

• Svar på tråden betalningstid för parkeringsböter?
  • Mia m Rasmus

10 dagar har jag för mig att det är.

• Anonym

Det brukar väl stå att det ska betalas inom 3 veckor efter datumet man fått böter

• RoL

Den bot jag fick för ett par år sen sa polisen att jag kunde överklaga - och med det sköts betalningen upp 3 veckor. Därefter fick jag lov att betala. Ingen förseningsavgift, inga andra avgifter heller. Så småningom kom beskedet att min överklagan inte godtogs.

Poliser är snälla

• RoL

Den bot jag fick för ett par år sen sa polisen att jag kunde överklaga - och med det sköts betalningen upp 3 veckor. Därefter fick jag lov att betala. Ingen förseningsavgift, inga andra avgifter heller. Så småningom kom beskedet att min överklagan inte godtogs.

Poliser är snälla

• Anonym (vänta)

vänta tills dom skickar en påminnelse. det påförs ingen extra avgift där och ibland har man så'n tur att dom helt enkelt tappat bort boten. det har hänt min man ett par gånger.

• Anonym

Det är ju inte alltid polisen som utför parkeringsböter, det är ju oftast andra bolag.

Vet inte riktigt hur det funkar med påminnelsen. Ibland har jag hört att inte påförs några extra utgifter på påminnselsen, sen har jag hört att eftersom det missbrukades så så kan de lägga på ganska saftigt, resp skicka till inkasso.. Men jag vet som sagt inte om det är rätt..

• Anonym (K)

Hej TS

Vi bor i Stockholm och tyvärr är det rätt vanligt att man får parkeringsböter här pga för få platser och till slut ställer man sig var som helst. Jag har fått några stycken och jag låter det alltid gå till en påminnelse (aldrig någon påminnelseavgift). På detta sätt drar jag ut på det mer än en månad innan jag betalar ....

fult av mig? ja ... kanske men det drabbar ingen fattig

Så du kan gott och väl vänta tills slutet av månaden

• Anonym

Har hört att man ska betala först och överklaga sen, annars kan man få hög merkostand om överklagan inte går igenom..

• Anonym (vänta)
    Anonym skrev 2007-06-11 15:51:45 följande:
    Har hört att man ska betala först och överklaga sen, annars kan man få hög merkostand om överklagan inte går igenom..
    ts, kolla p-bolagets hemsida... minns inte vilket bolag det var nu men där överklagade mannen sin bot och då stod det att kravet hålls under tiden överklagan behandlas.
  • Anonym

Från vägverkets hemsida

"Tänk på att felparkeringsavgiften ska betalas, även om du anser att den är felaktig. Du får tillbaka avgiften om din ansökan godkänns. Bestämmelserna om felparkeringsavgifter finns i Svensk författningssamling (1976:206)."
    www.vv.se/templates/page3____674.aspx

• Anonym

Det står väl på p-boten när den ska vara betald eller??!! Sen kan man alltid be att få flytta fram förfallaodatumet jag fick då gör det då jag fick pböter för 2årsedan.

• J3NNY

Det är alltid olika på olika bolag.

Jag fick böter som skulle betalas in senast 8 dagar efter bötdagen!

Det skall stå på boten din!

P-bolag brukar i regel ha 8-14 dagar!

• Anonym ((blä))

Jag lovar, det står INGENSTANS! Ska ringa polisen imorgon och höra..

• aragon

Jag hade 8 dagar på mej att betala...Letade om bara den...men på baksidan smått smått stod det

14:e juni fyller lilleman 6år
  • SötisGittan

Fick böter i slutet på förra året och det var 8 dgr som gällde. Stod pyttepyttelitet som nån skrev här innan.

• Anonym ((blä))

Jag gjorde som ni sa och väntade snällt på påminnelsen.. men det verkar inte komma någon?! Ligger den inte kvar som obetald hos dem då och så hittar de den och så får vi inkasso på oss.. eller vad händer om vi inte får någon påminnelse??

• olympia71

Anonym ((blä)) skrev 2007-07-02 14:51:31 följande:

Jag gjorde som ni sa och väntade snällt på påminnelsen.. men det verkar inte komma någon?! Ligger den inte kvar som obetald hos dem då och så hittar de den och så får vi inkasso på oss.. eller vad händer om vi inte får någon påminnelse??
    notera att jag inte tar på mig något ansvar för att det ÄR så här... men under den tid jag känt min man har vi åkt på ett antal botar (heter det så i plural?. vi väntar ALLTID på påminnelsen och hittills har väl kanske 3/4 kommit och 1/4 (uppskattningsvis) har vi aldrig hört något mer om. det är klart att det skulle kunna vara så att dom ligger och tickar någonstans..men varför skulle företaget inte kräva in pengarna isf? f ö tror jag...obs TROR JAG...knappast att ni utan att höra något en dag har kronkalle ringandes på dörren om en p-bot.
  • Anonym ((blä))
    olympia71 skrev 2007-07-02 15:00:03 följande:
    Anonym ((blä)) skrev 2007-07-02 14:51:31 följande: notera att jag inte tar på mig något ansvar för att det ÄR så här... men under den tid jag känt min man har vi åkt på ett antal botar (heter det så i plural?. vi väntar ALLTID på påminnelsen och hittills har väl kanske 3/4 kommit och 1/4 (uppskattningsvis) har vi aldrig hört något mer om. det är klart att det skulle kunna vara så att dom ligger och tickar någonstans..men varför skulle företaget inte kräva in pengarna isf? f ö tror jag...obs TROR JAG...knappast att ni utan att höra något en dag har kronkalle ringandes på dörren om en p-bot.
    Tack för ditt svar! Detta var polisen själva som skrev boten, min sambo såg dem gå ifrån en annan bil de också gett en bot nämligen. Man blir ju osäker.. och det känns ju dumt att ringa och kolla med.. men man kanske kan ringa "anonymt" så att säga.. hmm..
  • Soul

Jag tillhör dem som brukar vänta på påminnelsen (fy mig ...). Ibland kommer den snabbt, ibland dröjer det över en månad efter sista betalningsdag. Det har dock aldrig hänt att den inte har kommit, tyvärr ... Hur lång tid man har på sig beror på vilket bolag som skrivit den. Även om det är polisen så borde det stå någonstans i det finstilta hur lång tid man har på sig, eller?

Får parkeringsböter hela tiden då jag missar det där med städdagar gång på gång. Det är då tusan att man aldrig lär sig :)

• proxyma

fick böter för några veckor sedan och ja hade bara 8 dagar på mej att betala den...

good luck!!!!

Världens stoltaste mamma
Svar på tråden betalningstid för parkeringsböter?