• Alvi

Var i Växjö ska man bo? Vad ska man undvika....?

Min man har fått jobb och vi ska flytta!
    Vi har funderat på Växjö, men var ska man bo?

Hovshaga verkar jättefint, men är det jättedyrt med, tro?

Teleborg?

Andra bra ställen? Vilka ställen vill man INTE bo på?

Det blir lägenhet i början, men vi vill bo i hus så småningom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-14 20:04:14:
    onlyyou: Fiffig idé!

Så här ser "vi" ut:
    Mamma, pappa, dotter på tre år och snart en bebis.

Vi flyttade från Sthlm för fem år sen för att vi inte ville bo i storstad med barn (så alla väderstreck kanske inte är nåt för oss? ) till en by på 2400 invånare.
    Vi STORMTRIVS här och det är trist att behöva flytta, men samtidigt längtar vi till närheten till sjukvård (vår dotter har speciella behov) shopping, bra busstrafik, och fler jobbtillfällen.

Vi vill bo i hus, och gärna nära naturen. Hovshaga var tydligen inte så naturigt..?

Blir det lättare att hjälpa till nu??

Och återigen - stort tack till er som engagerar er!!!
  • Svar på tråden Var i Växjö ska man bo? Vad ska man undvika....?
  • yin yang

Hovshaga är jättefint, är själv uppvuxen där. Teleborg bland husen iallafall, Öjaby (lite finare område) och Högstorp.

Välja INTE Araby.

• onlyyou

Men man kan ju inte säga att man INTE ska välja araby. Det är många som trivs där.

Hovshaga är ett "fint" område men egentligen är det inget som gör det fint.

Teleborg är helt ok. Finns mycket grönområden och kanon förbindelse till stan tack vare universitetet.

Väster, söder, öster, norr är alla trevliga områden. Dock centrala.

Araby och nydala är invandratäta områden. Araby ligger nära centrum. Det är låga hyror och relativt lätt att få tag på lägenheter.

Öjaby ligger utmed Helgasjön och klassas nog som ett av växjös fina områden. Relativt dyrt men lugnet, vattnet och naturen gör det nog värt det. Det går ganska dåligt med bussar på sommaren till centrum.

Jag har nog missat massa områden men detta är det jag känner till.

• Äventyr

Hej, jag är uppvuxen i Växjö. Om jag skulle bo i lägenhet där så skulle jag absolut välja de centrala delarna, Öster, Söder, Väster, Norr... Där finns det lite äldre och charmigare lägenheter. Det är ju ändå nära till både natur, bad, och annat.

Teleborg som helt byggdes på 70-talet. Jag är uppvuxen i en villa där, det känns som en annan sak. Stadsdelen är jättetrevlig med närhet till naturen osv.

Om ni vill ha en ny och modern lägenhet så är Kampenområdet, som ligger längs Växjösjön fint. Allra nyast är Biskopshagen, det är kanske inte lägenheter där utan mer småhus/ radhus och antagligen himlans dyrt.

Börja med lägenhet så kan ni sedan fundera ut var ev hus ska ligga...

Det jag saknar från Växjö (bor nu i Uppsala) är att det är nära till massa bra badplatser på sommaren och att naturen är varierande, öppen och fin. Om man vill åka till havet så kan man välja på Öland, Halmstad eller Blekinge, det är rätt bra.

• yin yang

onlyyou, jag hade aldrig valt Araby iallafall, särskillt inte om jag hade barn.

• onlyyou

yin yang skrev 2007-06-13 18:13:48 följande:

onlyyou, jag hade aldrig valt Araby iallafall, särskillt inte om jag hade barn.
    Nej det är väl kanske inte det orådet jag heller hade valt först men bara för att det är mycket invandrare där så betyder ju inte det att ingen vill bo där. SÅ himla hemskt är det inte. Folk har bara massor fördommar men visst förekommer det endel hemskheter men det gör det ju överallt.
  • Man80

Bodde i Räppe i tre år och området är lugnt men ligger nära stora vägar. Man störs inte av vägarna i sig men det skär av lite för att kunna röra sig fritt men å andra sidan bor man precis bredvid stora åkermarker och skog så man har mycket att välja på om man vill ut och röra på sig.

Var hyfsat billigt att köpa en lägenhet där då, bodde i en trea i radhuslägenhet och sålde för 450 kkr för tre år sedan. Jämfört med mer centrala delar var det skitbilligt.

Fördelen med växjö är att det är cykelavstånd från nästan alla stadsdelar in till centrum men det var dock lite långt att cykla från Räppe till universitetet.

• ETbebis

En till från Växjö. Jag själv hade inte valt Araby.

Hovshaga har jag fått för mig är dyrt, vet inte om det stämmer.

Öster, söder, norr och väst är alla fina ställen att bo till och centrala.

Teleborg är jag uppväxt på så det ligger mig varmt om hjärtat.

Hoppas du blir klokare :)
    Kram

Svar på tråden Var i Växjö ska man bo? Vad ska man undvika....?