• Mirrebirre

Behöver hjälp med Word-dokument!! Kan inte öppna det...

Jag har ett Word-dokument som jag fått mailat till mig, jag sparade det på min jobbdator men nu går det inte att öppna!

Det står:

"Det gick inte att öppna filen. Försök med något av följande:
    *Kontrollera behörigheterna för dokumentet eller enheten.
    *Kontrollera att det finns tillräckligt med ledigt minne och diskutrymme.
    *Öppna filen med textåterställningsverktyget."

Behörigheterna? Jag skrev dokumentet på min killes dator, och mailade det till mitt jobb. Kan det vara nån inställning på hans dator?

Ledigt minne? Ja, inte tror jag att det är fullt på min jobbdator, en massa annat går ju att öppna.

Vad är textåterställningsverktyget?? Jag kan öppna filen med WordPad, då syns själva texten på vissa ställen, men inte bilderna, typsnitten mm

Hur kan jag göra för att öppna denna fil?? Tack på förhand!

• Svar på tråden Behöver hjälp med Word-dokument!! Kan inte öppna det...
  • Vintervit

Jag skulle tro att du har en annan nyare version av word på den datorn du sände filen från. Stämmer det? Isf går det inte att öppna hos dig utan du måste skicka det igen och spara det som "word 97-2003 document".

• Mirrebirre

Vintervit: Ja, det kan vara möjligt! Här på jobbet har jag 2003, kanske att killen har en nyare version, men han har ju inte 2007 iaf. Kanske att han har en äldre version snarare... Det kanske oxå ställer till det?

• Mirrebirre

Har nu kommit fram till att datorn därifrån filen skickades har en äldre version av Word, än jobbdatorn där jag försöker öppna det.

Men kan det vara nåt med att avsändardatorn har nån sorts "spärr" installerad som gör att man inte kan önna dokument skickade därifrån? Hur tar man bort den spärren i såna fall?

• Vintervit

Jag är tyvärr inte så haj på word att jag kan hjälpa dig längre... Vet bara om det jag skrev i mitt förra inlägg då jag varit med om samma flera gånger.

Hoppas du får hjälp av nån annan!

• Venusmannen

Det är inte så att någon brandvägg/antivirus varit och "nosat" på den, så att filen blivit "skadad"?

• murcia

...kan det vara att det är olika typsnitt? Att typsnitten som finns på din killes dator inte finns i din jobbdator?

Du kanske kan spara om den, eller öppna direkt från mailen med word öppet?

Sen kan det vara att bilderna inte hängt med. Word är ett skumt program.

Fast det kanske har löst sig idag.

• Mirrebirre

tack alla för era tips!

tror att jag hittat problemet nu... dokumentet var sparat som RTF-format istället för word-dokument, om det nu kan ha betydelse??

det visar sig imorgon när jag ska försöka öppna det igen

Svar på tråden Behöver hjälp med Word-dokument!! Kan inte öppna det...