• Josephine

Ni som bor i hyreslägenhet, drar ni ur kontakter osv när det åskar?

Läste att det kommer ett åskoväder in över Sthlm i eftermiddag, har Comhems bredband och telefoni. Drar ni ur alla kontakter när det åskar? Trodde man var åsksäker i vanliga bostadshus.

• Svar på tråden Ni som bor i hyreslägenhet, drar ni ur kontakter osv när det åskar?
  • piixelslyna

Jag har aldrig gjort det.

• Pikku Enkeli

Nu vet jag ju inte varöfr just hyreslägenheter just skulle vara säkrare.. Antar att du menar lägenheter överhuvudtaget. Flertalet större flerbostadshus inne i städer har åskledare så vitt jag vet.

[[Winners never quit. Quitters never win.]]
  • Calline

Japp, drar ut till tv, dator och telefoner

• Razzla

Japp de gör jag efter att jag i ett rätt nybyggt hus blivit av med både tv och video när de åskat.

Om jag kunde skulle jag ta en del av din sorg och sprida den i vinden.
  • blackangel

Nej, jag brukar inte dra ut kontakter mm när det åskar.

• Xgirl83

Yes, vi drar ur till TV, stereo, dator, modem. Men vårt hyreshus har bara 4 våningar, är osäker på om det finns åskledare på det. Men på höghus t ex finns det väl oftast?

Men hjälper verkligen åskledare mot det? Det hjälper väl bara så att inte blixten slår ner i huset, men saker som sitter i uttagen kan väl fortfarande bli förstörda av att det kommer kraftig ström i dem? Är väldigt osäker på detta.

• Linda 23

här hittadejag på tv4.

jag drar ut alla kontakter.

♥Tinda -03 Elias -06 Kotten BF -07♥
  • Xgirl83

Citat från TV4-länken:
    "Åskledare skyddar bara mot direktnedslag, men över 90 procent av alla åskskador beror på överspänning i elnätet efter åsknedslag flera kilometer bort från huset."

Det var nåt sånt jag försökte förklara här längre upp, hehe... Hade för mig att sambon försökt lära mig det.

• mammutten81

Drar ut till tv, ström och antennkabel, telefon, modem data.

Tv:n smällde en gång för kanske 6 år sedan, det vill vi inte vara med om igen.

Det var i hyreshus.
    Miss KATE här på familjeliv råkade ut för att åksan "hoppade" in hos dom i går, mindre trevligt.

• Smajla

har flyttat nyligen och här har det inte åskat ännu men där vi bodde förut i ett 11-våningshus med 55 lgh:er så drog vi inte ur. däremot kommer jag nog göra det nu, bara 4 lgh:er i vårt hus.

• Josephine

Mailade Comhem och frågade, dom rekomenderar att dra ur modemet vid åska, ingen garanti gäller vid åsknedslag.

Svar på tråden Ni som bor i hyreslägenhet, drar ni ur kontakter osv när det åskar?