• Cerrgweni

är marinerat kött onyttigt??

Jag och min sambo har haft ganska många diskussioner om detta..speciellt nu när det är så fint väder

Vi har bestämt oss för att äta nyttigare och röra på oss lite mer.. Och nu i början så vill vi vara ganska hårda på maten..

Jag vill gärna grilla, men då säger han att vi inte kan marinera köttet för att man dränker in det i olja och det är väldigt onyttigt..

Men jag tycker att det är bättre grillat än att steka det i smör/olja i stekpannan..

Någon som vet hur det är?
    Någon som vet nån bra marinad man kan använda som är mera nyttig...??

• Svar på tråden är marinerat kött onyttigt??
  • Justess

Du kan ju tex torrmarinera med kryddor. Eller marinera utan olja, bara med soya och kryddor (mums med lite honung).

?Kvinna?feminist?mamma?fru?
  • Cilota

Nu kan väl marinera i en nyttig olja, tex kallpressad rapsolja eller så?

♦ Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise ♦
  • Madge

Tror inte marinad är onyttigt, möjligtvis de färdigköpta i sånt fall kan jag tänka mig.

**Sprattel i magen, v 32**
  • luna matte

Annars kan man marinera i yoghurt (eller liknande) och kryddor, det blir väldigt gott. När jag var liten marinerade vi alltid fläskfilé i rödvin, hackad lök och färska örter, det var minst sagt mumsigt!

• presens konjunktiv

Nyttigt och nyttigt. Om man är viktväktare behöver man i alla fall inte räkna points för marinad när det är helt kött, eftersom fettet rinner av i grillen.

Man behöver inte heller marinera i olja. Vi experimenterar gärna, och senaste favoriten är svartvinbärssaft, lite soja, lite olja och kryddor. På vintern är det gott att marinera i glögg. Gillar man öl är det gott att marinera i, liksom coca cola.

Do something scary; the payoff is awesome!
  • Teskedsmamman

Håller med!! Öl - gärna porter och cocacola är jättegott att marinera i!

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Tudor (?) - vecka 35
  • Cerrgweni

cocacola? Annorlunda... har aldrig testat det... Känns lite dumt att tillsätta massa socker i köttet juh... Vad har man mer än cola då?

Öl har jag testat...Gott!!

• mosterYster

eh...marinaden går inte in i köttet på det sättet. Man kan läggaköttet i flytande olja, rent kött (opanerat) tar inte upp mer än 2,5% av vikten i fetthalt vid marinering.

Det är såserna man äter till som är farliga...

Svar på tråden är marinerat kött onyttigt??