• LeaveMeAlone

nagellack i soffan!!!!

råkade spilla ut jättemycket mörkt nagellack i våran tygsoffan. vad sjutton gör man? aceton låter ju farligt, blir säkert värre. fick även på ett par byxor.

• Svar på tråden nagellack i soffan!!!!
  • buffybus

känns rätt kört...men man kan ju prova med aceton...kan ju bleka soffan tror jag...har aldrig spillt ut på nått tyg så jag vet inte..

• emet

Resultat:
    Råd från fläckdetektiven, anpassade för att hjälpa till med att ta bort en fläck:

Fläck: Nagellack
    Tyg: Bomull, eller bomull blandad med annan fiber
    Färg: Enfägat vit, utan färg som kan skadas

Steg:
    1. Läs alltid textilvårdsetiketten innan ni behandlar plagget.
    2. Använd nagellacksremover eller aceton.Kan erhållas i parfymaffär.
    3. Förbehandla med flytande Ariel tvättmedel. Använd doseringsbollen.
    4. Låt produkten verka på tyget upptill 30 min.
    5. Tvättas i varmt vatten med rekommenderad mängd flytande Ariel tvättmedel.
    6. Lufttorka, upprepa behandlingen vid behov

gå in på via.se/ariel.se och sök på just din fläck. Hoppas du får bort det

• emet

Tips
    --------------------------------------------------------------------------------
    Innan du påbörjar behandlingen av en fläck, läs alltid plaggets tvättanvisningar för att vara säker på att plagget inte skadas då du försöker få bort fläcken. Fläckar av nagellack tas bäst bort genom att från baksidan av tyget, bakom fläcken, förbehandla med lite oljefri aceton. Kontrollera att plagget tål behandlingen genom att testa tekniken på en liten dold yta av plagget (t.ex. en innersöm). Gnugga med tvål och vatten och tvätta därefter artikeln enligt skötselrådet.

Detta är tips från via det andra var från ariel

• LeaveMeAlone

emet: tack för dina svar. misstänker att det ka vara rätt kört, men får prova lite olika. det kan i princip inte bli värre. dessutom ingen ny soffa. skulle ändå behöva bytas ut. men värt ett försök tills dess!

• LeaveMeAlone

tyget är avtagbart förresten..och just för 2 min sen kom det näsblod på det också :P fast det vet jag ju hur man får bort..

• firiona

Jag spillde ut knall rosa nagellack på min vit/beiga soffa för inte så längesedan, då tog jag nagellacks remover och dutta på, Allt gick väck!!

• LeaveMeAlone

provat aceton men går sådär..allt går inte bort..kanske ska ta någon grov borste och knugga efter jag tagit på aceton. verkar verkligen ha gått in i tyget

Svar på tråden nagellack i soffan!!!!