• Vårsolen

diarre hos ammande mamma(lite äckligt)

Ja urk säger jag, igår var jag stenhård i magen(ganska vanligt) och nu helt plötsligt så har jag fått värsta diarren.
    Det jag undrar är hur jag gör med ammningen?Jag helammar.Jag vet ju inte alls varför magen slagit bakut och är ju rädd att smitta min 2månaders dotter med nått.
    Jag har idag ätit rostat bröd till frukost och ca 1timme innan jag fick springa på toa så drack jag en liter äpplejuice samt åt potatissallad och grilladkyckling, inga konstigheter alltså.
    Förutom den läskiga diarren så kurrar magen och så känner jag mig lite frusen trots 28grader i huset, men ingen feber.
    Nån som kan komma med nått bra råd till en nojjig mamma?

• Svar på tråden diarre hos ammande mamma(lite äckligt)
  • herilane

Det går bra att fortsätta amma oavsett vad det är för något, alltså även om det är någonting smittsamt. Tvärtom kan amningen skydda henne genom att hon får dina antikroppar.

Vi hade vinterkräksjukan i vintras (pappan och jag) och var helt utslagna båda två, men dottern fick ingenting, och då helammade jag.

Var noga med handhygienen men var inte rädd för att amma.

• Vårsolen

Tack för ditt svar
    Nu verkar det som om detta var snabbt övergående,visst det känns lite skumt i magen ännu men springandet på toa varade väl i ca 2timmar så jag hoppas verkligen att det var nått "lokalt", men jag misstänker att det endå finns en viss risk att lillan kan få en släng av det iaf men jag ammar på här och hoppas att det ska gå bra!
    frågan är ju OM hon nu får sig en släng av detta, hur 17 ska jag veta det?

• MaNiMi

man kan bli känslig för vissa saker såhär i värmen, potatissallad om det är sån köpt, kan bli lite för mkt
    äppeljuice med..så kanske bara var av maten?
    föhoppningsvis klarar babyn sig från det hela!

• MiaBu

hade oxå en jobbig diarre när bebben var 2 mån. ammade som vanlig. inget hände

Svar på tråden diarre hos ammande mamma(lite äckligt)