• Anonym

Akut hjälp ang. försäkringsfråga

Kan inget om försäkringar men behöver råd. Vem bedömmer invaliditetsgraden efter en olycka? Vem bedömmer ärren? Hur mkt ersättning man kan få för dem. Min mamma var med om en olycka för snart 2 år sedan. Hon skadade knät svårt och har ett stort ärr på benet + att hon knappt kan gå. Benet är vridet efter det.Alltså efter operationen. Hon skadade handleden också. Har opererat den med. Har ärr på handleden och hon är försvagad i handen. Min mamma kan inget om försäkringar och tar aldrig tag i sånt. Känner att jag måste hjälpa henne. Nu är hon dessutom inlagd på sjukhus pgr av ens vår infektion i knät som hon opererade. Mest troligen pgr av ärret. Hon har en olycksfall och fritidsförsäkring i Folksam genom facket/Metall. Hon säger att hon har fått 9 tusen genom försäkringen. Men det är ju för lite. Det hon har fått måste vara ersättning för inkomstbortfall eller nåt. Ska ringa Folksam i morgon. Men måste få lite kött på benen. Snälla ni som kan detta.

• Svar på tråden Akut hjälp ang. försäkringsfråga
  • Mirris

Jag cyklade omkull på cykeln och krossade min armbåge. Det blev operation o sånt.
    Efter 2 år så fick jag komma till Ortopeden igen som kollade o kände o undersökte armen.
    Sen skrev han ett "invaliditetsintyg" på några % och så fick jag gå till fotografen på sjukhuset som tog bilder på ärren.

Sen skickades det till jobbets försäkringsbolag (hände på väg hem från jobbet) och efter ett par veckor så satt det 13 000 på kontot.

Kan ju vara annorlunda om man skadat sig på sin fritid. Men det lär ju vara en läkare som undersöker och en fotograf som tar bilderna iallafall!

• Pusssgurka

Anonym skrev 2007-06-11 19:31:32 följande:

Kan inget om försäkringar men behöver råd. Vem bedömmer invaliditetsgraden efter en olycka? Vem bedömmer ärren? Hur mkt ersättning man kan få för dem. Min mamma var med om en olycka för snart 2 år sedan. Hon skadade knät svårt och har ett stort ärr på benet + att hon knappt kan gå. Benet är vridet efter det.Alltså efter operationen. Hon skadade handleden också. Har opererat den med. Har ärr på handleden och hon är försvagad i handen. Min mamma kan inget om försäkringar och tar aldrig tag i sånt. Känner att jag måste hjälpa henne. Nu är hon dessutom inlagd på sjukhus pgr av ens vår infektion i knät som hon opererade. Mest troligen pgr av ärret. Hon har en olycksfall och fritidsförsäkring i Folksam genom facket/Metall. Hon säger att hon har fått 9 tusen genom försäkringen. Men det är ju för lite. Det hon har fått måste vara ersättning för inkomstbortfall eller nåt. Ska ringa Folksam i morgon. Men måste få lite kött på benen. Snälla ni som kan detta.
    Skicka in läkarintyg + foton på ärren till hennes försäkringsbolag. En handläggare beslutar hur mycket hon har rätt att få i invaliditetsersättning.

Det brukar vara ett par månaders väntetid, och nu är det ju sommar också med semestrar och ledighet.
    Så skicka in papperna så fort som möjligt.

Hoppas att din mamma kryar på sig
  • Anonym

Finns det någon annan som har erfarenhet av detta??? Tacksam för alla svar och råd...

• Anonym (Katarina)

Min sambo kraschade med MC:n och där är det trafikförsäkringen som rycker in.

• Anonym

Hon ramlade så de var ingen trafikolycka... Hon ramlade när hon var på väg hem från jobbet,

• AnnikaEss

Hon ska vara försäkrad via jobbet, många företag har AFA. Eftersom det hände på vägen hem från jobbet så täcker den fär.
    Hon had edessutom via Folksam, en privat, och de kommer sannolikt grunda sitt beslut på det försäkringsbolag som hennes jobb har, dvs kanske AFA (har de kollektivavtal förresten, på hennes jobb? Kolla så att hon är försäkrad via jobbet)

Min sambo skar sig i lillfingret så illa att en nerv förstördes, och den gängse proceduren är att när man varit "friskförklarad" i ETT ÅR, DÅ ska man uppsöka läkare/bli kallad till läkaren för att kolla invaliditetegrad !!

Han skadade sig i april 04.... var sjukskriven till september 04... i september 05 kallades han till undersökning, i nov/dec 06 kom beslutet om invaliditetsgraden, varpå han fick 20.000 av AFA (där han hade sin jobbförsäkring) och lika mycket från Trygg-Hansa (hans privata),
    Vi skickade in AFA-beslutet till trygg-Hansa, och de utgicvk från den bedömningen till 100%.

Att det inte hänt mer med din mamma verkar bero på att hon fortfarande är sjukskriven, eller är hon inte det? I vilket fall, är hon INTE det och hon inte blivit kallad till bedömning så får hon nog be om det själv.
    Du gör helt rätt som ringer försäkringsbolaget och ber att de reder ut begreppen om vad som ska hända nu..
    Med tanke på hennes status så är hon berättigad till både inkomstbortfall (så länge hon är sjukskreiven) OCH invaliditet (om hon bedöms ha nersatt funktion vill säga, men det kräver som sagt för det mesta ett års "friskhet" innan en sådan läkarundersökning sker)

Uppdatera gärna tråden

• AnnikaEss

Skrev fel i tiden, det var i nov/dec -05 (dvs ett par månader efter sista läkarundersökningen) han fick son ersättning, inte -06 som jag råkade skriva...

• Anonym (Anna)

dom 9000kr vet jag inte riktikt vad det är, dom brukar ge en förskottsutbetalning på ca 4000kr. det kan ju vara sveda o värk, det brukar vara på ca 2000kr/månad under den akuta tiden. Ärren brukar dom vilja vänta med ca 2 år,så det hinner läkas o hur det kommer se ut i framtiden, svårt att säga hur mycket. Men den skadan borde klassas som en arbetskada om det är från eller till arbetet. Det kanske är från afa hon har fått pengarna ifrån 10% brukar man få.Låter som att hon har en hel del att få från försäkringen. Det bästa är om du kontaktar facket, dom brukar kunna hjälpa till med det särskilt om det är arbetskada. Sen brukar en läkare som har behandlat henne skriva ett invaliditetsintyg som försäkringbolaget sen skall bedöma invaliditetsgraden. Spara alla utlägg kvitton på vård, mediciner, förstörda kläder, det har hon rätt att få ersatt,ersättning från afa, kontakta försäkringskassan ( pga skadan orsakad av arbetsresa).

-Sveda o värk , lyte o men medicinsk och ekonomisk invaliditet, ersättning för ärr, samt inkomstförlust upp till 100% får du via försäkringen. Kolla upp om hon får från 2 försäkringar dvs sin egna och om det finns nån speciell för arbetskador, då borde hon få invaliditetsersättningen x2.

Har hon kontaktat sitt bolag och gjort en anmälan , börja med det isåfall, sen kommer dom att begära att det skrivs ut en invaliditetsintyg osv.Det är bara att hålla kontakten med dom, dom brukar begära, det dom behöver. foton på ärren kan du fråga dom om hur dom vill att dom tas, antingen om du tar dom själv, sjukhusfotografen eller den vanliga fotoaffären, skicka in kvittot för utlägget o dom ersätter det. Ett bra råd till: överklaga beslutet på invaliditetsgraden, man brukar för det mesta få ett bättre eller högre grad. har lite erfarenhet, pga olycksfall, har gått igenom proceduren 2 ggr , om du behöver fråga nåt. Är däremot inte så kunnig med arbetskador om vad som gäller.

• Anonym

Jag ringde Folksam och dem gör en utredning tidigaste 2 år efter olyckan. Så det blir till hösten. Mycket konstigt...

• Flissi

Man gör alltid invaliditetsbedömning tidigast efter två år.
    man kan både läka & sämre inom två år så de är inget konstigt med det.
    Det är ALLTID en läkare osm sätter invaliditetsgraden. Om försäkingsbolaget tycker invaliditetsgraden är "fel" tar de in ytterligare en läkare som gör ett utlåtande.

Man kan få mer invaliditet ytterligar ene tid efter första. (kommer inte ihåg hur många år det skulle vara om det var ett eller två efter första)

Det är lite krångligt att förstå, men de berättar precis hur ni ska gå tillväga, & fattas det underlag som man kan få ersättning för begär de in det.

Jag har fått ersättning för en knäskada.
    Vid första invaliditetsbedömningen var jag 16 år & ville absolut inte vara invalid så jag ljög rakt av & sa att jag var bra.
    Efter ett par år fattade jag ju att det var pengar jag kunde få & gjorde en ny bedömning,
    fick 3% på knät & 17900kr för ärret, Efter två år till gjordes en bedömning till (efter lite rehab igen & annat) & fick då höjt till 6%

Kostnader man haft får man bara från en försäkring, men invaliditet kan man få från flera.

Svar på tråden Akut hjälp ang. försäkringsfråga