• Splach

Kan man använda Emla om man ska pierca bröstvårtan?

Har länge funderat på att pierca bröstvårtan, har haft en förut, men tappade ena kulan, så när jag kom hem så var hålet för liten

Men men, nu funderar jag starkt på att göra det igen..

Går det då bra att använda Emla salva som bedövning först?
    någon som gjort det? hur kändes det då? självklart lär man ju känna något ändå, för det gör jävulusiskt ont att pierca sej där, men hur mycket kändes det för er?

• Svar på tråden Kan man använda Emla om man ska pierca bröstvårtan?
  • muulin

jag emlade naveln, men det hjälpte nada! för mig var det mindre smärta i börstvårtan eftersom jag bad honom klämma åt lite extra med tången, för en bedövande känlsa =P haha

• Edda Elva

man bör EJ använda "smärtstillande" vid kroppssmyckning har jag hört, vet ej varför...

• Banana82

hört att det kan göra att huden slappas ner till viss del och piercingen kan bli sned sen när när huden är normal igen

I don't give a damn about a life after death - but I gotta get proof that there's life after birth
  • oxytocin

Syrran hade iaf Emla då hon piercade naveln. Satte på massvis med kräm på morgonen och förband på så hon var rätt bedövad då de stack.

• Splach

Emla använder man ju när man ska göra "mindre operationer ibland" som tex

Detta står på apotekets hemsida

"Emla kräm används för bedövning av huden inför nålstick (t ex vid blodprovstagning) samt inför ytliga kirurgiska ingrepp (t ex skrapning av mollusker) i samråd med sjukvårdspersonal. Emla kräm används också på läkares ordination vid bedövning av genitalslemhinnan hos vuxna. Emla kräm används också av sjukvårdspersonal inför rengöring av bensår och inför ytliga kirurgiska ingrepp."

Sedan för att den ska få den bedövande effekt man önskar, så lär man ha den på i ca 2 timmar innan!

• sannamartina

Jag har rätt bra erfarenhet av piercing med emla både på mig själv och andra, Och i bröstvårtan hjälper inte emla av någon anledning, gjorde där 3 gånger och ingen skillnad med/utan emla. men på andra ställen som i läppen där blir du lika bedövad som hos tandläkaren:) men du kan ju testa!

Däremot är du mottaglig för en infektion av emla om du inte regör området ordentligt före håltagningen så att det blir sterilt, och kroppen reagerar ju när emlan släppt, kom ihåg det.

Lyckla till om du gör piercingen, även utan emla kan det ju vara värt det sen, det tyckte jag då jag hade där :)

Svar på tråden Kan man använda Emla om man ska pierca bröstvårtan?