• Anonym (stora)

Stora, tunga bröst...

jag vill verkligen operera mina bröst! Har storlek F och orkar inte med att gå såhär och ha ont jämt! Är ganska liten i övrigt, kort också. detta är en jobbig börda, speciellt värken i nacken och ryggen. Var ringer jag òm detta? Till vanliga läkarstationen?? Bor i en liten håla...en annan sak är att jag planerar barn och håller på med utredning, vet att jag nog måste vänta tills efter grav. Men hur går jag till väga? Orkar inte med dessa stora hemska bördor.....

• Svar på tråden Stora, tunga bröst...
  • JAG är BÄST

Ta bort skiten innan planerad graviditet.
    Det finns inget som säger att du inte kan amma eller att du ens kan amma även om du inte tar bort brösten.

Du börjar med att ringa din läkare ex på eran vårdcentral han/hon skickar en remiss till en kirurg som gör en bedömning på dom.
    Jag hade 70G innan jag tog bort mina.

• Anonym (Lisa)

Håller med allt vad JAG är BÄST skrivit. Gör det nu! Du kommer att bli så nöjd och barn kan du få efteråt. Jag är meganöjd

• gravida06

Jag slänger in mej själv här ja me
    Ni som gjort detta, jag fick barn för 10 månader sen, har en del övervikt kvar, o tuttarna hänger ner till knäna känns de som, har 85 E nu..
    Hade dom nå fast vikt man måste ha för att få operation.. min moster har gjort bröst operation men de va typ tio år sedan..

• Anonym (tänker oxå)

Jag funderar oxå på en operation... har varit till en läkare. HAn sa att det inte skulle vara några problem MEN att jag skulle vänta tills vi fått ev barn som vi vill ha. Annars så skulle inte barnen få dom viktiga vitamer o grejer som dom behöver som kommer med första mjölken. Som jag förstod honom så kan man alltså inte amma efter en förminskning.

• JAG är BÄST

Anonym (tänker oxå) Vad var det för en läkare?. Som kläcker ur sig en sån fånig sak?. Att man inte kommer att kunna amma efter en minskning?.

Jag har en mycket nära vän som gjort en minskning och hon har ammat sina båda barn.

Som jag skrev i mitt första inlägg så finns det inga garantier att du KAN komma att amma fast du inte minska brösten.

Vad är det för svammel om vitaminer mm. Finns fullt med bevis med barn som aldrig varit i närheten ens av ett bröst som klarat sig många gånger bättre utan bröstmjölken.

• Tinzu

TS: operera bort dom.. ring och fråga efter en remiss till en kirurg..
    landstinget kanske betalar operationen, det beror på vart man bor..
    och vilken kirurg man kommer till.. ibland kan dom vara helt oförstående..

har själv det problemet.. har 75G-H, har inte ens fått barn än..
    måste nog ringa snart, har inte fått tummen ur.. är så rädd för komplikationer
    men då fick jag trösten "hur ofta läser man om olycksfall under förminskningar?"
    fast dom görs ju inte lika ofta som förstoringar..

men iaf!

• mammacatta

Jag kan som tips säga att mina giganter till rattar är ett minne blott efter två långtidare vid barmen.
    De har sugit ur mina bröst så fullständigt att det är kanske en tredjedel av vikten kvar!

Men läkaren har rätt, det ÄR svårare att få produktionen att fungera efter en OP. Men å andra sidan bor vi i Svedala och vi BEHÖVER inte amma för att våra barn ska överleva!
    Det är faktiskt OÄNDLIGT viktigare att du inte pajar din rygg!

• JAG är BÄST

Tinzu Du ska inte måla upp satan på väggen för att några få råkat ut för infektioner.

Risken är inte så stor som folk tycks tro.

Det enda jag bävade för efter oprationen var värken. Men min läkare frågade oroar du dig inte över annat än det?. Nä sa jag, ja då kör vi sa han. För smärta har man inte det finns ju finfina prepart mot smärta .

Komplikationer kan tillkomma vilken opration du än gör. Eller hur.

• Tinzu

JAG är BÄST: jag har förstått det nu att det kanske inte är så stor risk att få infektioner, man måste bara sköta sig själv och sådant..
    uppsöka läkare om man känner att något är fel och så..

hur känner du dig efter operationen? saknar du tuttisarna något?

• JAG är BÄST

Om jag saknar dom?

No hell no det är det BÄSTA jag gjort. Jag skulle lägga mig på britsen igen nu direkt om det skulle behövas.

Det enda man gör är att byta tejp eller ja den ska helst sitta tills den nästan ramlar av själv. Men jag bytte efter 3dar, det börjar lukta lite från det då man duschar . Inate så trevligt direkt. Ju mindre man rör och pillar ju finare ärr och fortare läker det.

Tejpa ska man göra även under sommaren året efter om man solar (även om man har bikini på dig).

• Tinzu

aaah okej! nu blir jag ännu mer sugen hehe!

betalade du själv?

• JAG är BÄST

Nej landstinget betalade. Jag stod i kö i flera år.
    Bröstförminskning är inget som prioriteras inom vården sorgligt nog.

Ställ upp er nu. Ni kan ju alltid tacka nej den dan det är dags, vilket jag tror att ni inte kommer att göra.

Många betalar sina oprationer själva då dom inte orkar vänta eller lider allt för mycket.

• Anonym (**)

Jag gjorde en förminskning för 4 år sedan och r jätteglad över att jag  gjort det. Men skulle jag fått göra valet idag skulle jag ha  väntat tills efter jag fått barn. Väntar nu mitt första i september och vill verkligen att ammningen ska fungera, men det är ju inte säkert att den gör det. Så mitt råd är att vänta tills efter du fått barn om ammningen känns viktig för dig.
    Innan jag blev gravid tänkter jag inte så mkt på det , men nu känner jag att jag verkligen vill att det ska gå!
    Lycka till hur du än gör!

Svar på tråden Stora, tunga bröst...