• Anonym (Rädd)

Har jag cancer ???

Sitter och läser gamla anteckningar och vid ett besök hos BM så nämner hon att hon tror att antingen så är mensen i antågande efter genomgången graviditet och förlossning eller så kan det vara ett fibrom. Jag hade haft ont en längre tid i livmoder och äggstockar efter förlossningen.

Jag bad om en gyn undersökning på MVC för detta då jag var orolig, men nekades.
    Mensen kom igång igen 2 mån efter det och sen glömdes det bort och åren gick.

Nu ikväll så kollade jag upp vad fibrom är och det är ju cancer...herregud har jag cancer?? Eller vad menar BM?? Inte slänger man ur sig en sån sak som fibrom annars om man inte är säker?? Blir så ledsen nu då hon verkade så erfaren och visst vad hon pratade om.

• Svar på tråden Har jag cancer ???
  • Mandi74

Har det gått flera år sen dess så borde du märkt det nu i så fall tycker man.

• Anonym (Rädd)

Hur då?

• karinagumman

jag är ingen expert men så klart att de hade varit tvugna att meddela dig & förklara nogrant OM du haft cancer... så NEJ

förstår att du blir orolig... men tänk inte mer på det eller ring first thing imorgon till din bm och fråga vad det står & varför

• FH Mamma

hittade detta
    en godartad tumör, ett så kallat fibrom.
    fibrom betyder godartad bindvävsknuta.

Alla tumörer är inte maligna. Vissa är godartade, så kallade benigna tumörer. Dessa tumörer är oftast inte livshotande utan kan tas bort och återkommer sällan. Ett exempel på en godartad tumör är en vårta.

Fibrom: Godartad (inte malign eller livshotande) tumör som består av fibrös vävnad som kan uppträda i livmodersväggen. Kan vara helt utan symptom eller kan orsaka onormala menstruationsmönster eller infertilitet.
    Från en norsk sida

Behandling
    Hjemme: Hvis man har kraftige menstruationer, er det vigtigt at spise mad, som indeholder rigeligt med jern for at forebygge jernmangelanæmi. Fibromtilvæksten stimuleres af det kvindelige kønshormon østrogen. Den form for østrogen som almindeligvis anvendes i forbindelse med klimakterieproblemer forøger i almindelighed ikke risikoen for at fibromer begynder at vokse.

Hos lægen: Små, symptomfri fibromer kræver sjældent nogen behandling, men man kontrollerer hvordan de udvikles med 6-12 måneders mellemrum. Efter klimakteriet hvor mængden af kønshormon bliver mindre, plejer fibromerne at blive mindre eller forsvinde helt. Diagnosen kan bekræftes og andre sygdomme udelukkes ved at foretage en udskrabning.

Fibromer fjernes ved en operation, og somme tider vil man også fjerne hele livmoderen (se Fjernelse af livmoderen). Omfanget af indgrebets størrelse afhænger af fibromernes størrelse, antal og placering i forhold til livmodervæggen. Man tager også hensyn til, om patienten ønsker at få børn i fremtiden. I sådanne tilfælde kan man fjerne fibromerne og lade livmoderen sidde.

Det är alltså ofarligt. Fast jag undrar hur man märker skillnad på fibrom och myom

Man kallar dem myom, eller helt enkelt muskelknutor. De kan sitta i själva väggen på utsidan eller som en bula inne i livmodern.
    De är oxå godartade.

Tycker du ska gå till en gynekolog och kolla upp det så det inte växer.

• Anonym (Rädd)

Jag tycker väl ämdå att det är märkligt att min förlossningsBM bara slängde ut det som en gissning utan att säga nåt mer. Jag har inte heller fått det uppkollat trots att jag bett om det.

Detta var ju några år sen och jag har trots allt gått igenom en graviditet till sen efter detta besked så man antar väl att allt är bra då.

Borde nog ta mig till en gyn ändå bara för en vanlig koll så att man vet att allt är bra för att lugna sig själv. Men man drar sig så för att gå dit. Förr brydde jag mig inte så värst, men nu, huuuu!!!

Men det är ju skönt sen när allt är över.

Svar på tråden Har jag cancer ???