• Loisa

Liten moderkaka

Jag fick en flicka i graviditetsvecka 33 som var rejält tillväxthämmad (1420 gram). Nu har jag fått svar på analysen av moderkakan och där är diagnosen att den var synnerligen liten och även i förhållande till barnets vikt. Är det någon som varit med om samma sak och min fråga är också om någon vet om det upprepar sig till nästa graviditet?

• Svar på tråden Liten moderkaka
  • Kickans mamma

Jag fick äta tombyl för att hjälpa min bebis att växa tyvärr skädde ngt så de skickade aldrig min första moderkaka på analys så vi fick inget svar på varför hon var så liten och slutade växa 1980 i v 38 hon var allmänt klen lillebror växte bättre även om han var mindr eän snittet men han hann komma upp i 3 kilo 1 vecka efter BF. Tror trombyl är det man kan få för att hjälpa moderkaka och tillväxt.

• looma

hej där...jag fick nyligen se analysen av min moderkaka oxå, där det stod att den var väldigt väldigt liten samt att den haft flera infarkter..den vägde runt 200gr om jag inte minns fel...min tjej kom i v 30 och vägde 1200gr...hade grav hf...är gravid igen och har ätit trombyl sen inskrivningen i v 12, var dock på en flödes kontroll i veckan (är i v23)och trots medicin så är flödet dåligt på vänster sida, men ok på höger...vet inte riktigt vad det innebär men kanske får jag hf igen...phuuu...varför va din moderkaka så liten?var du sjuk?eller är det ngt ni har i släkten?i min släkt har flera kvinnor fått prematurbarn samt haft dåliga moderkakor...
    kram på dej och lycka till...
    mvh tanya

• Livsglädjen

Visste inte ens att de gjorde ansalyser på moderkakan...men det är så mycket som de inte har fjort eller berättat för mig, så de kanske har analyserat den och "glömt" att meddela mig?

Visste inte ens vad en förlossningsjournal var innan det var någon barnmosrka som frågade mig om jag inte hade fått förklarat vad det stod i min journal vid förlossningssamtalet med läkaren. Jag svarade att jag inte hade fått prata med någon läkare och undrade då vad förlossningsjournal var för något. (Fick senare min journal och fick prata med en läkare på "fel" sjukhus som tolkade journalen men inte visste något om min förlossning i övrigt)

Hade ganska liten moderkaka och mycket dåligt flöde i navelströngen, födde sonen i v28+5, tillväxthämmad.

• Fru Mi

Åh, tänk vad man får veta, varför gjorde de inte sånt på lillens moderkaka. Barnmorskan höll bara upp den och sa "don efter person"-liten alltså. Jag hade HF så de kanske tyckte att det räckte som orsak till tillväxthämningen.

Mamma till lillprins Valdemar
  • Fru Mi

TS

Lessen men har inga svar på dina frågor dock blev bara fundersam själv!

Mamma till lillprins Valdemar
  • Loisa

Jag vet inte varför jag har liten moderkaka, jag hade inte högt bt, är inte rökare eller känner till att någon i släkten har fått små barn. Jag har ulcerös colit och jag vet inte om den har spökat till det (men jag har inga symtom av den eller någon medicinering sedan ett och ett halvt år tillbaka). Jag har dock läst att om man har obehandlad glutenintolerans så kan det göra att moderkakan blir liten. Men jag har inte glutenintolerans men ulcerös colit kanske påverkar på samma sätt?? Blir inte klok på detta. Hoppas det har gått bra för dig looma (Tanya).

• Bengel

Hej!
    Jag fick en flicka i v. 31 + 5. Hon var rejält tillväxthämmad och vägde bara 1 258 gr. Fick förklarat att min moderkaka var väldigt liten men att det inte kunnat se nåt annat fel. enligt min läkare så finns en viss risk att även nästa barn blir tillväxthämmat och prematur.

Svar på tråden Liten moderkaka