Sjukanmälan?
Någon som vet hur de är då man sjukanmält sig, måste man ringa varje dag man är sjuk eller räcker de me att ringa första dagen man är sjuk och sedan ringer den dagen man är frisk för att friskanmäla sig?
Någon som vet hur de är då man sjukanmält sig, måste man ringa varje dag man är sjuk eller räcker de me att ringa första dagen man är sjuk och sedan ringer den dagen man är frisk för att friskanmäla sig?
jag brukar ringa och säga att jag är sjuk och beräknar vara hemma si och så länge. Blir det längre hör jag av mig. Det är lite olika beroende på arbetsgivare. Jag jobbar på bemanningsföretag och de ser gärna att man hör av sig varje dag.
Du ringer naturligtvis ditt arbete när du är sjuk. De betalar sjuklön ett par veckor och sen tar försäkringskassan över. Det sköter din arbetsplats om. När fk tar över får du papper hem som du skall fylla i och skicka tillbaka. Du meddelar också fk när du är frisk.
Du behöver naturligtvis inte ringa arbetsplatsen när du blir frisk, det märker de när du kommer.
Om du pluggar med csn-bidrag/lån så anmäler du till fk direkt, och skickar in papperen när du är frisk. För längre sjukperioder bör du skicka in papperen ganska snabbt tills. m läkarintyg, och meddelar sen när du blir frisk.
Jobbar som lokalvårdare åt ett företag med lite personal och har just nu feber så ja kan inte jobba.
Tänkte mer på vem som har rätten på sin sida..
Så dom inte blir arga för att ja inte ringer varje dag å säger att ja inte kan komma.
Har redan sjukanmält mig för dagen men undrar bara om ja måste ringa igen då ja troligen inte kan jobba imorn heller..
jag skulle ha ringt igen om du bara sa för dagen tidigare. Lika bra att vara på den säkra sidan så att det inte blir något missförstånd
Vi måste även ringa och friskanmäla oss den dagen vi återgår till arbetet.
Det beror ju på vad du jobbar i för bransch.
Om man jobbar för bemanningsföretag som konsult så måste man ju ringa och friskanmäla sig också så att de vet att man kommer till sitt uppdrag den dagen.
på alla de jobb jag haft så har jag fått information när jag börjat över vad de förväntas av mig att göra vid tex sjukdom. Jobbar du i en grupp och träffar din överordnade varje dag så ser ju han/hon att du är borta och kan ringa dig och höra när du kommer tillbaka. vid osäkerhet ring och fråga hur de vill att du gör. När jag är sjuk brukar jag inte orka hålla på att ringa och jaga min boss i onödan utan första dagen säger jag att jag är sjuk och blir borta ett par dagar sedan dyker jag upp på jobbet när jag är frisk.
ok..tack för alla svar!
då vet ja iaf lite mer
på mitt förra jobb skulle vi friskanmäla oss senast 14 dagen innan. Så att det finns möjlighet att hitta vikarier osv.
Och vi behövde verkligen inte ringa varje dag och säga 'jag är sjuk idag med', utan vi ringde när vi var friska igen, dagen innan vi skulle börja jobba igen.