• snobben

Är det på grund av spänningar du inte blir gravid?

Det är många diskussioner om detta ämne. Jag undrar vad ni som försökt bli gravida i minst 2 år tror. Är det så att alla spänningar och oro i kroppen ställer till för er så ni helt enkelt inte blir gravida eller är det bara trams att tro det?

Motivera gärna era svar.

//Snobbelito
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det på grund av spänningar du inte blir gravid?
  • snobben

Kan ju börja med att säga vad jag tror, jag tror inte ett dyft på det. Ska jag ha spänt mig i 4 år och därför inte blivit gravid, nä blir mest arg när människor säger så till mig. Ska jag vara ärlig så tänker jag inte så mycket på det trots att jag gärna vill bli gravid och snart gjort klar en utredning men attd et skulle vara spänningar som är felet, nej, det tror jag inte alls på.

//Snobbelito
  • Jiie

Äsch sånt är mycket bullshit... det tog oss 2 år, sen ringde jag läkaren för utredning...hade visst ingen ägglossning

Nygift och bulle i ugnen
  • DenÖdmjukaHögtÄlskadeGmoll

Nej jag vet att det inte är på grund av spänningar..behöver inte alls bara slappna av och skuta försöka .är så less på att höra sånt

Våga Vägra Vara Viktig
  • snobben
    Jiie skrev 2007-06-12 13:38:45 följande:
    Äsch sånt är mycket bullshit... det tog oss 2 år, sen ringde jag läkaren för utredning...hade visst ingen ägglossning
    opps så det kan gå, inga avslappningsövningar i världen hade väl fått din ÄL att funka
    //Snobbelito
  • Dollars matte

Ja absolut! Om jag bara slappnar av så kommer mina ägg att släppa precis som de ska, jag kommer bli värsta värphönan om jag bara kan ta det lite lugnt och sluta tänka på det. Och sambons spermier kommer också bli fler om jag slappnar av...så måste det ju vara.

*sarkasm*

Nejdu. Det krävs en mycket stark stress i form av tex traumatiska upplevelser för att påverka fertiliteten. Och det visar sig oftast genom att ägglossningen uteblir, inte att kroppen fungerar helt normalt men bara inte vill "låta" ett ägg befruktas och fästa.
    Den som har annan fakta får gärna försöka överbevisa mig.

När livet inte tar de vägar man har tänkt sig får man helt enkelt rita om kartan.
  • snobben

Ja precis...mannen måste ju spänna sig oerhört mycket också så hans simmare inte pallar simma och att mina ägg är så paralyserade att de inte ser simmarna ens

//Snobbelito
  • Jiie
    snobben skrev 2007-06-12 13:40:35 följande:
    opps så det kan gå, inga avslappningsövningar i världen hade väl fått din ÄL att funka
    hahaha nä inte mycket du.... men nu är Pyret imorgon o jag ser ut som Barbamamma hahaha
    Nygift och bulle i ugnen
  • CuteLilleMyGirl

Jag tror inte att det är så, jag _vet_ att det inte är så. Min sambo har inga spermier i utlösningen, så det fixar nog inga avspänninsövningar direkt...

• Peki

Det enda alternativet som är riktigt finns inte att välja så jag kan inte rösta:

Jag VET att det inte är pga spänningar som jag inte blir gravid. Och det gäller inte bara för mig utan för nästan alla som inte blir gravida.

Det finns en typ av infertilitet där stress (inte spänningar) _kan_ påverka fertiliteten är att alltför hög halt av stresshormoner i kroppen. Det _kan_ påverka kroppen att bilda alltför mycket prolaktin (sker i hypofysen om jag minns rätt). Alltför höga nivåer av prolaktin kan i sin tur leda till utebliven ÄL. DÅ kan stress orsaka infertilitet.

Därmed inte sagt att det är stress som gör att man inte har ÄL. Det är betydligt vanligare att utebliven ÄL beror på andra orsaker, t ex PCO/PCO-S.

Det är inte ens så att utebliven ÄL pga för höga prolaktinhalter beror på stress. Det kan även (oftare?) bero på en godartad tumör på hypofysen som man medicinerar bort.

Prolaktinet är en av de saker som testas i en fertilitetsutredning för övrigt.

Alltså, sammanfattningsvis - du borde göra om din omröstning och lägga till ett alternativ med _vet_ att det inte är så. Innan dess kan jag inte svara. Det kan inte heller ett antal andra här på FL Svårt-att-få-barn som jag känner, och som har varit med tillräckligt länge för att ha skaffat sig mer kunskap om orsaker till infertilitet

• Peki

Det är inte ens så att utebliven ÄL pga för höga prolaktinhalter _alltid_ beror på stress

skulle det vara...

Svar på tråden Är det på grund av spänningar du inte blir gravid?