• mammutten81

Ni som tog körkort nyss ( inom ett år) vad var svårast på teoriprovet?

Ni som gjorde teorin inom ett år, vilka frågor var svårast, eller missade du?
    Om du kommer ihåg.

Vilka frågor tycker du man ska satsa mer på, och vilka kommer garanterat, tror du?

• Svar på tråden Ni som tog körkort nyss ( inom ett år) vad var svårast på teoriprovet?
  • Skarpa

Som jag har förstått det, slumpas ju vilka frågor som kommer med. Har man tur kommer enbart de lite lättare, exempelvis skyltar man ser varje dag i trafiken, och har man otur, kommer frågor om situationer som man inte är med om varje gång man kör.

Ska man satsa extra på någon typ av frågor, är det väl kanske de som inte behandlar alltför vanliga situationer i trafiken. Exempelvis svarade jag fel på en fråga om ett tecken som en polis gör med spade genom polisbilens fönster. hade inte ens tänkt tanken på att läsa på något om det!

Beräknad kläckning: 16 juli
  • mammutten81

Jag gjorde provet en gång för ngt årsedan helt oförberededd, och den svåraste frågan jag fick var om utfarter osv, så lite förberedd e jag ju på den fronten.

Och sen fick jag datumparkering, den har jag hört e en klassiker.

Men om ni har ngn fråga som ni minns ni tyckte var svår.

OCH TACK FÖR SVARET!

• Skarpa

De två felen jag hade var dels det med polisen i bilen med spade i handen, och sen var det nog något om gårdsgata. Formuleringarna är ju lite annorlunda i provet än de är i övningsprogrammen, så det kan ju också ställa till det lite!

Är åtminstone glad att jag inte fick alltför många frågor om olika vikter eller bromssträckor! Tror inte att jag fick någon fråga alls om datumparkering

Beräknad kläckning: 16 juli

Miljöfrågorna tyckte jag var jobbiga. Vad som leder till vad och så vidare. Hujj!

• mammutten81

Åh fuy, det med polisen kan ju vara svårt att se, beroende på hur han står..urk. Men ska träna på det!

Och sen gårdsgatan! Tackar och bugar!

• Sötisnosen

Jag skrev teorin för två veckor sen (visserligen för MC, men det mesta är lika som för bil) och det jag totalt glömt att läsa på om var regler för övningskörning och statistik över de vanligaste olyckorna och lite sånt.

Datumparkering dök upp både när jag skrev för B- och för A-behörighet, så den kanske är högprioriterad av någon anledning.

Annars tycker jag att det var mest "vad betyder den här skylten?" och "vad gäller i den här situationen (vem har företräde)?".

I övrigt handlar det ju om att ta sig tid och läsa igenom frågorna både två och tre gånger. Och markera och gå tillbaka om man är osäker.

• Sötisnosen

Det införs ju en massa nya skyltar i år också... de kan ju vara vettiga att kunna (finns på vägverkets hemsida).

• mammutten81

TACK för fler svar, uppskattas sååå mycket!

Jag statistik måste jag verkligen plugga på, det är högprioriterat just nu, och vikter...suck.

• vänat

Tolavikt tjänstvik då det gäller att kör med släp tycket jag var de svåraste frågorna.

• LillaMysan

Hallå! Jag gjorde teoriprovet igår, hade fem fel men det räckte ju till godkänd

Frågorna jag fick fel på var hur man kontrollerar att bromsservon fungerar (ska bromspedalen sjunka eller vara stum om man startar med den nedtryckt.), hur man räknar ut reaktionssträckan och sen var det några frågor jag inte minns :P

Lycka till med provet!

• sockerflicka

Hmm.. Alla de där viktgränserna kommer garanterat, om man får köra med tungt släp osv. Sen kommer säkert någon form av företrädessituation; högerregeln eller nåt sånt. Som någon skrev, datumparkering, när man får parkera där osv. Även bromssträcka och reaktionstid och allt det där!

En hel del.. Lycka till!

• Trampmaskin78

Fixade det i aug-06, tyckte att boggitryck och allt vad det hette var krångligt. Sen har jag väl fortfarande lite jobbigt med det där med datumparkeringen. Har som tur är inte upplevt det ännu :)

• Naijna

Jag skrev för att par veckor sedan och tyckte att det var rätt mycket skyltar och frågor där man fick sätta sig in i situationen och tänka lite logisk, om du förstår. Men det är nog rätt svårt att säga eftersom det är olika för alla.

• MammaFia

Miljöfrågorna.
    Vilka utsläpp som ger vad för skador.

Varför är det så mycket månad kvar i slutet av pengarna?
  • mammutten81

Å fy, usch!

Mycket att tänka på med andra ord.

• snart tre

Jag hade 61 av 65 rätt (egentligen 70 frågor totalt, fem av frågorna är inte poängbaserade utan testfrågor som Vägverket bakar in i provet). Bland de fyra fel jag hade har jag för mig att jag hade två stycken på delen om miljö så läs lite extra på det. Annars tyckte jag att provet var lätt - var klar efter mindre än 20 minuter.

• eleena

Läs paragraferna längst bak i teoriboken för regler.

Svar på tråden Ni som tog körkort nyss ( inom ett år) vad var svårast på teoriprovet?