Du måste logga in för att svara i en tråd.

• sandras sötisar

Min 1-åring sover för mycket

Min 1-åring har börjat sova väldigt mycket på dagarna.Han sover sammanlagt 4-5 timmar på dagen.Sover då två gånger.Ibland när han sover efter middagen så kan han vakna vid 17-tiden och sen somna för natten kl 20.Sover han ovanligt mycket?.Känns som han är konstant trött.

• Svar på tråden Min 1-åring sover för mycket
  • guldplutt

sover han ändå bra på natten? det låter onekligen väldigt mkt, men inte vet jag om det är onormalt precis. kolla med bvc..?

• LuMa

Barnen blir ju tröttare nu när det är varmt ute.
    Så länge han sover på nätterna så är det väl bara att låta honom sova så mycket han behöver på dagen också.

Sonen sov två gånger per dag tills han var runt 1½ år också och slutade vid tre år med att sova på dagen. Ibland gör han det ännu också om han slipper åt (han blir fyra i aug.).
    Dottern slutade sova helt på dagarna runt sin två års dag.
    Det är så olika hur stort sömnbehov dom har.

Välkommen till FL, generaliseringarnas förlovade land!
  • sandras sötisar

Ja han sover väldigt bra på natten.Har lagt ner nattmat för länge sen.Han somnar vid 20 o sover hela natten.

• Anne M

Det kan ju bero på värmen.

• sandras sötisar

Hoppas det är värmen.Börjar känna att han inte får aktivera sig så mycket.Vi går inte på någon öppna förskola eller något.Vi är ute mycket och han leker väldigt mycket med sina bröder inne.Så bröderna är dom enda han har o leka med men han verkar trivas med det.Tycker ni det är fel att han inte har någon i sin ålder o leka med?Kan han bli trött av att inte få göra massa saker?

• 3barnsmamma79

oj 4-5 tim på dan det lät ju lite mycket min sover bara 1-2 tim 

• Lindis41

min doter sover max 2h på dagen

• Elsie76

Min bror var en riktig sjusovare enligt min mamma. När barnen på dagis sov 1 timme sov han 3. Han är fortfarande sådan, en som behöver mycket sömn helt enkelt. Tror inte du behöver oroa dig. Tycker det finns en tendens i samhället att se barn som ett kollektiv, de är individer liksom oss vuxna, och alla är vi olika.

• funnymummy

Min son sover 11 timmar per natt och 4 timmar på dagen och han sover fortfarande mellan 2 och 3 ggr (är 11 månader).

• Aprilgroda

Det låter ju rätt mycket. Vad händer om du styr upp det lite med tex 2h sömn mitt på dagen och högre aktivitetsnivå imellan? Blir han jättetrött och grinig då eller? Man måste ju hinna vara vaken för att utvecklas tänker jag, utan att vara expert på området på något sätt....

• Faster M

Om han sover bra på natten så ser jag inget problem med att han sover mycket under dagen.

Vi har som policy hemma att inte ändra på någonting som inte är ett problem för oss. Om det börjar ställa till problem för er att han sover så mycket på dagen, då kan ni ju försöka reglera hans sömnvanor. Min erfarenhet är att sömnbehovet varierar och pendlar mycket.

Ta det med ro!

• Carro1978

Min pojke sover mellan kl 20-08 under natten och sedan sover han ca 1-3 timmar på dagen uppdelat på 1-2 ggr.

Utvecklingen kanske kan påverkas, men det har inte märkts på min son Snarare tvärtom

Mamma till Rasmus 1 år & ängeln Gabriel som blev 3½ år!
  • Lina66

Kira sov lika mycket som din i den åldern. Mellan tre och fyra timmar på dagen uppdelat på två gånger och minst tolv timmar på natten. Enligt min BVC sköterska helt normalt, alla barn behöver olika mkt sömn. Nu e hon 18 mån, sover fortfarande tolv timmar på natten, dock bara 1-2 timmar mitt på dagen

Kira mitt hjärta, mitt allt
  • Kallemero79

Barns behov av sömn pendlar väl en massa i kapp med att de utvecklas? (mer sömn i intensiva utvecklingsstadier)
    Min son är iofs bara 6 månader, men har just nu kommit in i en period då han sover mycket. Det kan ju vara värmen såklart...Men för bara några dagar sedan sov han ett par timmar mindre pår dygn.

• Tussiluskan

13-15 timmars sömn per dygn är normalt.

Tycker absolut du ska rådfråga BVC.

• Kallemero79
    Tussiluskan skrev 2007-06-13 22:08:43 följande:
    13-15 timmars sömn per dygn är normalt.Tycker absolut du ska rådfråga BVC.
    Är det för en 1- åring då?
  • Ilonasmamma

alla barn är olika

så länge han oxå sover på natten så är det ju inget problem. Han kke växer mycket just nu, varmt ute, nya tänder

min dotter som är ett år sover max 12 timmar om dygnet, ½-2 timmar på dagen och sen 10-11 timmar på natten.

hon har alltid sovit lite

• Tussiluskan

Ja, för en ettåring vad jag har läst. Men så länge det inte verkar vara något fel på barnet är det nog ingen fara, men jag tycker alltid att det är bäst att rådfråga BVC. Om inte annat så bara för att höra att allt är normalt så man slipper oroa sig!

• salmanil

Mina tvillingar är 13 månader o de sover 3-4 timmar på dagen.De lägger sig för natten runt 19, vaknar en gång vid 5 och får då ersättning, somnar om och vaknar runt 7. De skulle inte må bra av mindre sömn, de blir jättegnälliga om de inte fått tillräckligt med vila. Tycker inte du ska oroa dig för din sons sömnbehov, alla är vi olika.

• Kängu

Hur mycket sov han förut och hur länge sedan är det som det ändrades?

Svar på tråden Min 1-åring sover för mycket