• Annica med A 03 och L 05

Barnmodell? En mammas tankar...

Hej!

Min äldsta dotter är snart 4 år och är en glad och sprallig typ. Hon har ett speciellt utseende och vi brukar ofta få kommentarer om det, och flera personer i "modebranschen" har sagt att vi borde anmäla henne till någon agentur... så jag gjorde det, på skoj... och nu har hon fått "jobb"! Vi har varit på 2 tidigare castings denna månad, men inte hört nåt mer, men nu idag så ringde de upp om en spännande grej, och det är från ett företag med mycket bra (och internationellt) rykte, och ikväll fick vi veta att hon fått "kontraktet".

Samtidigt som jag känner mig stolt över min dotter - kameran älskar henne och hon den - så känner jag mig osäker och lite skuldbelagd. En del människor som jag anförtrott mig åt - inte så många - har haft lite nedlåtande kommentarer, och jag känner lite "vad tror den där mamman att hennes unge är för något?". För mig är hon speciell för att hon är MIN och det här är bara en kul grej som vi ska göra tillsammans! Hon ska ju inte bli modell på riktigt... Förstår ni vad jag menar? Vi är en helt vanlig familj och varken jag eller maken ser speiellt bra ut, så vi förstår inte riktigt vem hon släktas på, men hon är som gjord för att fotograferas, och hon är vacker!

Hur skulle ni känna inför att ert barn skulle bli "barnmodell"?
    Borde jag "må dåligt" och bära tyngden av jantelagen? Eller ska jag bara strunta i allt och sträcka på ryggen och vara stolt över min dotter? Ibland undrar jag om jag gör rätt med detta och nu ställs det ju på sin spets då hon verkligen kommer med i en produktion.

• Svar på tråden Barnmodell? En mammas tankar...
  • gabriella83s mamma

Tycker hon själv att det är kul är det inga problem med det,väl?Försök bara att läsa av henne så du märker när hon inte vill.

• m00nfl0wer

Jag tycker du ska vara väldigt stolt över din dotter! Jag vill själv att min dotter ska få vara med i bl.a Vi föräldrar. Dom har mitt telefonnummer så dom ringer om dom behöver en blond liten tjej. Jag skulle bli så stolt!

Du älskar ju din dotter och du vet att hon inte är någon leksak, det är därför får dåligt samvete. Men jag tycker inte du ska lyssna på dessa människor som tror att du tror att din dotter är en leksak som man kan visa upp och så.

Kommer hon långt så lär hon ju fortsätta när hon blir äldre och det skulle vara en väldigt bra start i livet, tycker jag.

• m00nfl0wer

gabriella83s mamma skrev 2007-06-12 20:19:25 följande:

Tycker hon själv att det är kul är det inga problem med det,väl?Försök bara att läsa av henne så du märker när hon inte vill.
    Precis, håller med!
  • snillis

Min spontana tanke runt barnmodeller är att jag tycker otroligt synd om barnet, att det vid så tidig ålder skall mätas i utseende. Särskilt om det är en tjej.
    I det samhälle vi lever i idag där många tjejer lider av ätstörningar och var och varannan plastikopererar sig känns det som man som förälder till varje pris vill motverka den hysterin, vilket man inte gör om man gör sin dotter till barnmodell.

Sedan att man på något sätt är märkvärdig som förälder, det resonemanget fattar jag inte.
    Man kan ju som inte själv bestämma över hur ens barn ser ut. Dessutom är det oftast inte de sötaste barnen (eller vuxna heller för den delen) som blir modeller utan de som har de mest karaktäristiska utseendet.

• T0morrow

Ja du, det finns ALLA möjliga sorters kommentarer ang. barnmodellandet men att det ska vara synd om barnet samt att man inte låter barn vara barn är de mest osanna av dom alla. det finns barn som fullkomligt ÄLSKAR det, ja som min dotter, hon har älskat kameran sedan hon förstod vad det var för något, betyder INTE att dom får en annan syn på någonting, beror helt på föräldersns värderingar och uppfostran skulle jag säga. Min dotter har hållt på i fyra år nu, ibland vill hon inte och då behöver hon inte. och när det gäller barn så är det oftast INTE utseendet som avgör om dom får "jobbet" eller inte, det är så mycket annat.

Och som sagt jag och JANTElagen är inte vänner och vad andra mammor tycker och tänker om mina OCH min dotters val bryr jag mig mindre i. Min dotter har kul, DET är huvudsaken....

• StellaMom

Det där skulle jag också vilja! Kul grej för min lilla tjej att ha när hon blir större!!! Men bara för skoj skull!!
    Kör på så länge det är på din dotters villkor.. Vill hon inte längre så kan man inte tvinga henne...
    Lycka till!!

Förresten vart vänder man sig om man skulle göra "slag i saken"???(";)

• T0morrow

För den som skulle vilja göra slag i saken ;o) och är intresserad så är mitt tips att skriva ett mail till barnmodeller@home.se där du får mer information. Dom som håller i den mailadressen har jobbat LÄNGE i branchen, dom är duktiga ;o) en av personerna bakom detta fick Olivia (min dotter) att komma in på banan så att säga och se nu, nu ska hon spela Greta i Sound of Music mot Pernilla Wahlgren & Tommy Nilsson i höst *fniss* Okej okej, nu finns det ju andra aspekter bakom att hon fick just DET jobbet *ler* men hade hon aldrig kommit in i det hade det nog inte hänt.... ;o)

Så länge man gör det på sina barns villkor, vill dom inte så sluta, INGEN mår bra av att ha ett barn som gör saker hon inte vill...... det är MIN åsikt....

• Atikin65

Snillis:Tycker du motsäger dig själv...på ena sidan påstår du att man  vid  tidig ålder mäts i utseende som barnmodell, åt andra sidan säger du att det inte är det inte är de sötaste barnen som blir modeller utan de som har de mest karaktäristiska utseendet.
    Känner mig varken märkvärdig som förälder eller anser att det är synd om mina barn som har en mamma som tar sig tid för de och deras hobby heller....däremot har man enligt mig även som modellmamma (som jag är gånger 4) rätt att vara stolt över de framgångerna barnen uppnår inom sitt intresse...

• Kotti

Säger bara grattis och lycka till !! Självklatr ska du vara stolt. ingen känner din dotter bättre än du så du ser nog om hon inte gillar det längre..

• snillis

Gela: att man mäts i utseende behöver ju inte betyda att man per definition ser bra ut. ALLA bedöms ju på något sätt utifrån hur de ser ut, snygg som ful som "medel" och det är ju som det är även om jag personligen tycker att det är tråkigt att det är så.
    Men bara för att det är så måste man ju inte understödja det ÄNNU mer, genom att foksera maximalt på hur barnet ser ut, vilket man såklart gör om man gör sina barn till modeller.

Och att prata om att det är BARNETS hobby, Yee right!
    Har svårt att tänka mig en 4-åring be om att få bli modell
    Självklart är det föräldrarnas (mammornas) intressen som styr - sedan att barnet tycker att det är kul, det är en helt annan sak.

Svar på tråden Barnmodell? En mammas tankar...