• Red angel

Hur fixar jag stamtavla?

Ska köpa en hund där dom ej har stam fast föräldrna har det. Hur gör jag? Kostar? Har föräldranas alla uppgifter räcker det?

• Svar på tråden Hur fixar jag stamtavla?
  • EvilBetty

Varför har valparna inte stamtavlor om föräldrarna har det?
    Du ska få stamtavla av uppfödaren.

• Jacqueline

jag tycker att du ska ta kontakt med skk...
    en seriös uppfödare skickar med en stamtavla vid valpköpet.
    Varför så brått?
    Varför vill du köpa en hund utan stam?

• vovvemor

Det kan du inte göra i efterhand, hela kullen måste registreras samtidigt hos SKK.

*****Daga-bus 050912 och Einar-lus 070516*****
  • Red angel

Då kanske det är bättre ta en uppfödare då fast man får se stamtavlorna?
    Vad är skillnaden?
    Någon som kan tipsa om uppfödare? Bor i malmö så runt skåne

• EvilBetty

Skillnaden på att ha stamtavla eller att inte ha det?
    Du får ju bland annat ställa ut din hund om du nu skulle vilja göra det.

Vad är det för ras du letar efter? På nåt sätt känns det som om du har väldigt bråttom med att skaffa hund?

• anzita

Hej
    Du håller på att skaffa en familjemedlem för minst 10 år framåt, säkert mer. Köp av en uppfödare som har reggat valparna, med stamtavlor o allt.

Du kan få mer upplysningar från rasklubben. De flesta har valphänvisning och/eller en lista över godkända uppfödare. De brukar också ha en avelsråd som kan ge tips på vad man ska tänka på vid valpköp.

Du frågar om uppfödare, men vad är det för ras du är intresserad av? Jag köpte min hund från Norge, att man får resa lite kan ändå vara värt besväret än att man tar "nästgårds" och inte är nöjd med valpen.

Köp inte första bästa för alla valpar är gulliga! Men du o familjen ska ju trivas med hunden hela dess liv... LYCKA TILL!

• Vilja00

Skicka över föräldrarnas reg nr så kan jag kolla upp det åt dig. något osar skumt lååång väg.

Svar på tråden Hur fixar jag stamtavla?