Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Gamling

Sovsäck eller sovtäcke i tält

Vi har tre barn (2, 6 och 8 år gamla) och ska bege oss ut och tältsemestra i sommar. Nu undrar vi om det räcker med sovtäcken en normalvarm sommarnatt eller om det behövs sovsäckar i stället.

Alla andra tips för oerfarna tältcampare mottages också tacksamt. Vi har tänkt att bo på campingplats, men ändå.

• Svar på tråden Sovsäck eller sovtäcke i tält
  • jmmm

Om du med sovtäcken menar "vanligt täcke" så skulle jag iallafall till de äldre branen som kan acceptera den instängda känslan i en sovsäck, just rekomendera det pga att det blir varmari i en säck. Annar blir de inte så rysligt lalt, iallafall ite i skåne en sommarnatt o ni eflera i tältet som håller upp värmen. Angående att ha mat i kylväska skulle jag rekomendera en elkylväska om ni ligger på el plats vill säga. Lite "pyssel2 som kan sysselsätta vid dåligt väder samt som jag rekomenderade en tidigare i tråden, en presenning lika stor som tältet, under o en som kan täcka tak o väggar, linor i öljetterna o ett par tält pinnar så har ni bra skydd om det skulle komma rejält m regn, ett blött tält är inte heller kul att packa ihop o trots man har ett bra tält så "läcker" det in om man rör tältduken vid regn o säg det barn som kan låta bli o känna på tältväggen;_-)
    Ha det så skönt på semestern, från en som numera har husvagn men älskar campinglivet

• Amita

Det beror så på vädret. Om det är kyligare ute så är ju sovsäck varmare än sovtäcken. Är det en normalvarm sommarnatt borde det funka med sovtäcken, men ni kan ju ta med några filtar då ifall det blir kallt eller så garderar ni er med att ta sovsäckar.

• Gamling

Tack för tipsen! Vi åkte och provtältade utanför Skellefteå och det behövdes sovsäckar! Förhoppningsvis är vädret varmare när vi beger oss söderut om några veckor!

Svar på tråden Sovsäck eller sovtäcke i tält