• Jotti

D-Link hur låser man???

Jag har en undring... Vi har en d-link router installerad och den funkar jättebra men jag vill kunna 'låsa' den så att andra inte kan använda sig av våran uppkoppling. Jag hittar inte vart man går in och ändrar så att den är 'secure' och inte 'unsecured' som den står som för närvarnade. Hur gör jag???

• Svar på tråden D-Link hur låser man???
  • Lehena

Jag har tyvärr inge svar på din fråga, men jag har en fråga till dig. Vad har du för internetuppkoppling? Vi har Telia och en D-link och den funkar inte alls bra. Bryter ibland och går trögt. Kan inte gå iväg med datorn för då kopplas man ner. Riktigt trött på det här nu, har haft d så sen efter jul då vi skaffade D-Link....

• aktuelle

du måste koppla ihop din datorn och routern via usb och sedan ska du skriva i ett ip i explorerfönstret. minns inte riktigt vad det är för ip men det står i instruktionsboken.. ngt i stil med 123.456. osv. då kommer du in i inställningarna för routern och där kan du lägga in lösen.

• Sussu85

192.168.0.1 brukar vara standard på d link.
    Dock är det samma hos mamma och pappa. Dom har d link och telia och det bryter i princip hela tiden den trådlösa. Jag tar bara en kabel till min data då för jag orkar inte med att de bryts så ofta.

• Pip73

Vi har också IP 192.168.0.1 på våran. Vet tyvärr inte vart i menyerna du låser den för det skötte sambon om. Vi har ComHem och det fungerar kanonbra!!

• Gaztongirl

Vi hade hade 192.168.1.1 till våran D-link, men det får du fram om du går via Start/ kör skriv cmd där markören blinkar skriver du ipconfig /all och kollar under standardgateway där är den aktuella adressen.
    Där du låser routern är under MAC-filter brukar vara under meny wireless, där skriver du in de trådlösa kortens MAC adresser som ska ha access till routern. Adressen hittar du på korten står typ MAC id, har du inbyggt kort i någon dator så får du fram adressen via ipconfig /all ser ut ung 00-11-83.....

• Jotti

Lehena: Vi har ComHem och fastän de sa i affären att det inte funkar särskilt bra med D-Link såhär lång har vi inte haft några problem alls.

• c0ol

nu är det ju d-link som är problemet och inte vilken internetoperatör man har, d-link är billiga, och dom är det av en anledning

• Lehena
    c0ol skrev 2007-06-13 19:30:51 följande:
    nu är det ju d-link som är problemet och inte vilken internetoperatör man har, d-link är billiga, och dom är det av en anledning
    Men när vi valde  D-Link så var d faktiskt inte särskilt billigt! Fanns billigare... Vad ska dom kosta då för att vara OK då?
  • suzzit

Hej.

Du tar ett Internet Explorer fönster skriver in 192.168.0.1 trycker enter, får upp en inloggnings ruta.
    Default brukar vara
    user: Admin
    password: password
    Sedan brukar det finnas guider/wizards som man kan köra. Det du skall sätta är en krypteringsnyckel.
    Du skrev inte vilken router ni har och det brukar skilja sig åt på modellerna. Sätt både stora, små och siffror i lösenordet för det är ganska enkelt att knäcka vissa lösenord.

• Jotti

Tack alla för era råd. Jag/vi har äntligen lyckats säkra våran uppkoppling.

Svar på tråden D-Link hur låser man???