• Thisla

Vi har inga faddrar till vårt andra barn!

Ska snart döpa vårt andra barn och det känns lite olustigt att inte ha faddrar. Någon fler som inte har det? Kyrkan frågade om det närjag bokade dop, jag sa bara att inget var klart..

Vårt första barn har två faddrar, en från "min" sida och en från "pappans" sida. Ingen av dessa är aktuella att fråga till barn nr två (man brukar kanske inte ens ha samma?) och ingen av dessa kommer ens att närvara på andra barnets dop. De bor inte heller i samma stad som oss.

Vi har liksom "ingen", ingen mormor, moster, inga jättenära gemensamma vänner (sambons vänner tex, har själva inte barn och är inte såå intresserade av våra att jag tycker de är lämpliga). Är det bättre att vara utan fadder fast det känns trist än att fråga någon -som kanske tackar ja- men ändå inte direkt engagerar sig i barnet? För mig är en fadder en annan vuxen i barnets nÄRHET som kanske komemr ihåg födelsedagar, tar hand om barnet ibland, fnns där som ett extra stöd utöver föräldrarna genom hela barnets uppväxt.

Hm, vet inte vad jag riktigt vill med mitt inlägg

Känns bara så tråkigt att inte ha faddrar, liksom så "uppenbart" att vi är rätt ensamma, eller iaf inte har några som står oss riktigt nära

• Svar på tråden Vi har inga faddrar till vårt andra barn!
  • Tjej 83

har ni inga syskon?
    föräldrar kan vara.

• Mirakel händer

Min svåger har inga faddrar till sina två barn. De ville helt enkelt inte ha det. Så kan det vara ibland.

♥♥♥Det närmar sig ♥♥♥
  • Tjej 83

ni själva?
    min kompis har sina föräldrar. för dem de valde drog sej ur...

• minnapinna

Varför vill ni ha faddrar? De har ju inga uppgifter alls, förutom att bära barnet i kyrkan?

Nora 15/7 -06
  • siamusen

Har barnet ingen kusin eller liknande som kan vara fadder?

• Flinga 06

Vi ska inte ha några faddrar! Tycker inte heller att de fyller ngn funktion.

• Jen

Det är möjligtvis så att "de flesta" har faddrar till sina barn vid dop, men det är absolut inte ovanligt att man inte har faddrar. Tvärtom. Så har ni inga ni vill, så skippa det helt. Faddrar kan man dessutom lägga till (men aldrig ta bort) om man skulle snubbla över någon som man starkt känner för senare.

Har också vänner som valde att under dopet prata om att alla vi vänner och familj som var där var sonens faddrar på det vis att man hoppades att han alltid skulle ha vettiga vuxna runt omkring sig som han kunde prata om livets väsentligheter (och oväsentligheter) förutom föräldrarna själva då...

• Thisla

tack för era tankar.

Nej, vi har inga syskon eller föräldrar som passar för ändamålet.
    Jag hade tyckt det skulle kännas fint, för dottern har två faddrar. de bryr sig om henne, men bor långt bort och eftersom de inte ens kommer att närvara vid vårt andra barns dop så frågar jag inte dem.

Klart det funkar utan faddrar också. Har man inga så har man inga, men det känns ändå lite ledsamt, därav inlägget.

• gurkiss

Min äldsta har inga faddrar...

• misskitty

I finland måste man ha minst 2 konfirmerade faddrar för att få döpa sitt barn. Inte så lätt då alltid,då folk skriver ur sej ur kyrkan till höger o vänster. I sverige har man ju iallafall ett val

• Supermomy

Hej Ts!

Har samma problem som du inga lämpliga faddrar.

Kanske bättre att inte välja någon utan bara ha en fint dop istället.

Jag tänker som du att det vore fint med faddrar som finns där för barnet, vi är också ganska ensamma min sambo och jag, har inte så många släktingar men det dyker säkert upp fina förebilder för barnet under livets gång!

Min faster är min gudmor och hon har aldrig funnits där för mig så jag kunde lika gärna ha varit utan gudmor, har istället haft andra vuxna förebilder under min uppväxt. Så det lutar nog åt att att vi inte kommer att ha några faddrar.
    Det finns ju fler här som har skrivit att de inte har faddrar, det känns bra för jag trodde att man skulle ha faddrar eftersom alla i min omgivning har det!

Lycka till med allt...

• Thisla

TS här

Vi hade dopet i söndags, och det blev inga faddrar. Jag tycker mest det känns trist för att jag hade önskat att vi hade fler människor som stod oss och barnen nära och fanns där för oss. Att stå där under själva ceremonin utan faddrar gick ju självklart bra. Vi hade ett fint dop "ändå"
    För mig känns avsaknaden av faddrar som ett kvitto på att man är "ensam".

Svar på tråden Vi har inga faddrar till vårt andra barn!