• AlexandraK

Flädersaft! Hur gör man?!

Jag älskar flädersaft och har nu tillgång till hur mkt fläder som helst. =)
    E de nån som kan berätta hur man göra flädersaft? Var vänlig att skriva det i typ "flädersaft for dummies"- stilen eftersom jag aldrig varit i närheten av att göra ngt liknande! =) Tack tack!

• Svar på tråden Flädersaft! Hur gör man?!
  • ulle77

Här kommer ett förslag, för mer detaljerad måttlista föreslår jag en sökning på nätet

Lägg blommorna i mycket lättsaltat kallt vatten (gör att krypen kommer fram), lägg sedan blommorna (utan vatten) i en hink eller stor skål.

Koka ungefär 3 liter vatten och häll över blommorna

Lägg i skivad citron (2-3?) och socker (1 liter ???)

Rör runt

Ställ mörkt och svalt med något över (typ handduk eller lock)

Rör om med jämna mellanrum i typ 2-3 dar

Sila saften och häll i rena kärl (själv föredrar jag plastbunkar som jag sedan fryser, pga av allt socker blir det inte helt stelt och är lätt att ta fram även med kort varsel)

• ulle77

Här är ett recept som påminner om det jag brukar använda (hmm hade verkligen käpprätt fel med sockret...)

Fläderblomssaft
    40-50 väl utslagna fläderblomsklasar
    cirka 2 kg socker
    2 stora citroner
    2 l kokande vatten

Skölj blomklasarna väl. Lägg dem en kvart i lättsaltat vatten så att eventuella smådjur kryper ur blommorna. Skölj åter under rinnande kallt vatten.

Koka cirka 2 liter vatten. Skölj och skiva citronerna och lägg dem varvvis med klasarna, sockret och citronsyran i en rymlig bunke eller hink.

Häll på det kokande vattnet. Låt blandningen stå två dygn i rumstemperatur och tre dygn i svalare temperatur. Sila därefter blandningen genom en silduk. Häll saften på kalla flaskor och tillslut dem. Förvara saften svalt.

Fläderblomssaft har begränsad hållbarhet. Frys den gärna i plastburkar.

Från artikelserien ?Örtagården?, Medicinskt Forum 1993?1999.

• ulle77

Tips dock, skölj INTE blommorna väl, då försvinner smak och blomma...

• AlexandraK

Ahhh! Det lät ju lätt! MÅSTE jag prova! Då får man väl ca 2 l saft? Tack!

Har hört ngt om att det finns två olika fläder-blommor. En e giftig... STämmer det? Hur vet man vilken som e giftig o vilken man kan göra saft på?

• Sencha
    AlexandraK skrev 2007-06-12 23:51:55 följande:
    Har hört ngt om att det finns två olika fläder-blommor. En e giftig... STämmer det? Hur vet man vilken som e giftig o vilken man kan göra saft på?
    Äkta fläder: gör saft av. Platt blomställning; blålila (nästan svarta) bär. Vedartad stam (träd/buske).
    Druvfläder: giftig. Blomklase. Röda bär. Vedartad stam (träd/buske)
    Sommarfläder: giftig. Platt blomställning (?). Örtartad.

Har jag för mig, i alla fall. Sommarfläder har jag aldrig sett i verkligheten. Äkta fläder och druvfläder skulle jag nog aldrig ta fel på (det skiljer lite i bladen också, och de blommar vid olika tidpunkter, och det är nyansskillnad i färgen på blommorna...) - men det beror ju på hur van man är
  • ulle77

Jag har för mig att det enkla svaret är att de inte blommar samtidigt men varje år blir jag lika nojig och läser överallt.

linnaeus.nrm.se/flora/di/caprifolia/sambu/sambnig.html

linnaeus.nrm.se/flora/di/caprifolia/sambu/sambrac.html

De gånger jag sett en giftig fläder inser jag dock att börjar jag att fundera på om den är giftig så är den det inte för när jag ser de giftiga vet jag att de är det. Mycket hjälpsamt eller hur?

Kolla in länkarna så blir du förhoppningsvis mer hjälpt...

• Sencha

Och så ska väl tilläggas att ovanstående recept är på fläderblomssaft - vilket förmodligen också är vad du är ute efter. Men det går även att göra fläderbärssaft (även den på äkta fläder); den görs på samma sätt som annan bärsaft

• Sencha

Ho mig i södra Skåne så blommar äkta fläder för fullt (den började för några veckor sedan) Normalt sett brukar den blomma ungefär till midsommar.

Svar på tråden Flädersaft! Hur gör man?!