• Elin72

Sår efter kejsarsnitt

Snittades för 5 v sedan. Såret har läkt bra. En läkare tog för ca 2 v bort de lodrätta tejp-stripsen ( fast BB-avd sagt att de skulle trilla bort av sig själva) Hon sa att det såg ovanligt fint ut. Nu sedan 1 v tillbaka sticker det upp en tråd, antar att det är från lagret under, där är det ett litet hål. Det har vätskat sig extremt lite bara någon pytteliten prick på trosan.
    Idag klippte BM bort tråden men ej tillräckligt långt ner så nu skaver det.......suck! Klorhexidin skulle jag ha på men på flaskan står det att man ej ska ha det på bukhinnan för det ökar risken för sammanväxningar. Men detta borde ju inte kunna komma in till bukhinnan? Vad göra?

• Svar på tråden Sår efter kejsarsnitt
  • Tufféen

Det når inte bukhinnan!
    JA har snittats fyra gånger och ena gången hade jag en tråd liksom du beskriver- det försvinner med tiden.
    Tvätta och var noga med hygienen bara så ska du se att det lsöer sig.
    Luktar det illa ska du däremot låta en disktrikssköterska titta på det.

Lycka till o Grattis till Liten!

Bränn skampallen!
  • ekin

hej. jag är också snittad för drygt 5 v. sen. På BB sa de att plåstret skulle sitta tills det ramlade av. Men jag gick till vårdcentralen för att få det rengjort så då bytte de plåster, det såg bra ut. Nu har jag fått ett litet hål mitt på, jag rengör och sätter nytt plåster varje dag. Har även som du en liten stump stygn som sticker fram underifrån. Har även haft lite var från den, men nu är det bättre. Det är tydligen vanligt.

• Aprildröm

Jag hade oxå tråden kvar där de gjort knuten. Det tog flera veckor innan den försvann, men försvinner gör den! Vad är det för tejp ni har kvar? Den enda tejpen jag hade tog de bort dagen efter snittet på mig.

• Laisen80

För mig kommer det fortfarande ut små genomskinliga trådbitar, mitt sår är lite infekterat eftersom det ligger i ''behåringen'' hårsäckarna blir infekterade hela tiden.
    Det är snart 3 mån sen jag snittades så det kan nog ta ett tag innan det är helt läkt, men använd klorhexidin du!

• stellaluna

Det stora förbandet över snittet tog jag bort två dagar efter snittet när jag duschat på förlossningen (låg kvar där 5 dagar eftersom sonen hamnade på neo). Sedan hade jag små lodräta tejp-strips över hela snittet som jag skulle ta bort själv. på förlossningen sa de att jag skulle ta bort varannan strips efter knappt en vecka och sedan resten av stripsen ytterligare några dagar senare. Snittet ser jättefint ut och jag har inte ont alls.

• gustafssons

Mitt förband tog de på bb bort samma dag, hade ingen tejp eller nått under.. en liten trådbit stack ut underifrån, men den är borta.. skulle bara ducha som vanligt..det är 5 mån sen på lördag

Svar på tråden Sår efter kejsarsnitt