• Stargazer

Nyckelfärdigt hus,vad kostar det?

Vi vill köpa ett nyckelfärdigt hus,orkar inte med å bygga ett eget,så nu har vi spanat runt på hemsidorna för olika husföretag.Men det finns ju inga priser! Ska man behöva ringa runt till alla o fråga?Eller är det någon här som har köpt ett nyckelfärdigt o vet vad det kostar?

• Svar på tråden Nyckelfärdigt hus,vad kostar det?
  • fia sthlm

Vet inte vart du bor med i sthlm så finns det nått som heter husexpo.
    Där finns det färdiga byggda hus ifrån massa olika byggfirmor så man kan gå in och kolla och se vad man vill ha o inte ha.
    Skulle rekomendera dig att åka dit innan ni bestämmer er för något hus.
    Kanske finns husexpo någon annanstans i sverige med?
    husexpo.se

Våran prinsessa är här
  • fia sthlm

jag har varit där tidigare och kollat och det billigaste jag såg var smålandsvillan där en normal villa kostar ca 1 miljon och uppåt, dom husen vi kollade på kostade strax över 2 miljoner nyckelfärdigt.
    I varje hus sitter förresten en representant från företaget som kan ge prisex på alla hus som dom har.

Smålandsvillans hemsida är den enda sidan där jag sett prisexempel.
    Älsbyhus brukar man säga är bland dom billigare har jag hört, men dom ställer dock inte ut på husexpo.

Våran prinsessa är här
  • Stargazer

Fia sthlm: Tack för tipsen,ska kika in på hemsidan!Än så länge har jag hittat ett nyckelfärdigt hus på Älvsbyhus som skulle passa oss för ca.1,1 miljon.Men det är svårt å veta vad det slutar på i slutändan med tomter o annat....

• lenlag

Ävlsbyhus och Smålandsvillan har priser på sin hemsida. På Smålandsvillans sida kan ni dessutom "bygga på" erat eget hus med olika tillval så får ni pris med en gång på vad det kostar.

• fia sthlm

ts
    Jag skulle oxå vilja veta vad slutsumman blir, ingen som byggt hus som vet?
    Vad kostar tex garage att anlägga gräsmatta, grunden till huset osv?

Vi är lite sugna på att bygga hus men tompriserna här är så sjuka, går på 3.5-4 miljoner för ett vettigt hus med tomt.

Våran prinsessa är här
  • Stargazer

Det var bra priser på Smålandsvillan,men vad synd att dom inte har enplansvillor! Vi är mest inne på det!Trevligt med 1½-plans med,men då stämmer ju inte priset riktigt,för vindens inredning tillkommer ju.....Fina hus iaf!

• fia sthlm

ts rekomenderar dig verkligen att ta en heldag till sthlm och gå på husexpo.
    Man kan boka möte med säljare där innan med.
    Var inne och kikade på massa hus innan på nätet flera som man tyckte verkade bra sen när man väl ser huset i verkligheten så gillar man det kanske inte alls.
    Så var det för mig ialf.
    Lycka till med husköp

Våran prinsessa är här
  • Stargazer

Det låter som en bra idé!Man vill ju faktiskt se i verkligheten o jämföra!Tack för tipsen! Så bra med FL,här får man svar på det mesta!

• fia sthlm
    Stargazer skrev 2007-06-13 13:01:05 följande:
    Det låter som en bra idé!Man vill ju faktiskt se i verkligheten o jämföra!Tack för tipsen! Så bra med FL,här får man svar på det mesta!
    ja visst är fl bra, blivit bra mycket klokare sen jag började hänga här Man får svar på allt man undrar över
    Våran prinsessa är här
  • Drejsanger

angående NF-hus så finns det inget bestämt pris. Varje hus kostar olika och olika entreprenader har olika pris för till synes likadana hus... sedan är det ju beroende på storlek vilket pris som skall gälla
    Ta med i beräkningen att det tillkommer avgifter förutom huset i sig. Tomter kostar och detta är mest beroende på placering, städer, hav osv. höjer priserna markant.

Vissa entreprenader tar betalt för allt extra arbete som finns, grunden skall läggas, kostar jord/grus/betong m.m.
    Inte alla har heller inkl transport så där tillkommer åtskilliga tusenlappar... Sedan skall allt planeras, ansökningar som skall skickas, bygglov skall göras, konstruktionen skall överses, byggnationen kontrolleras... mycket som skall bekostas och allt är beroende på vilken entreprenad du anlitar.

Mitt bästa tips är att noga planera vilken typ av hus ni vill bygga. Skall det vara 1,2 eller kanske t.o.m. 1 1/2 plans, vilken fasad och skall det vara garage eller carport...?

Frågorna är många och ha dom helst besvarade innan men lyssna gärna på idéer från säljaren. Dom har erfarenhet om vad som passar samt vilken stil som finns i området.
    Sedan är det bara att ta kontakt med entreprenaderna och be om en offert på något som passar era önskemål.
    Prata med flera och kom ihåg att få en kapital beskrivning så ni vet hur mycket som ingår i priset samt vad ni själva skall stå för efter huset står där. Kanske måste man anlägga trädgården själv, måla inne och ute osv.

Ett typiskt Svenssonbygg kostar ca 1,2 ? 1,8 miljoner för huset sen tillkommer tomten, garage m.m.
    Alllt som skall planeras osv. och lär uppgå till minst ca 10% av totalkostnaden.

Hoppas detta hjälper er i ert sökande.

// K

Besök oss på www.hillsanger.eu
    Allt om vår familj, nyfödda pojke och vår byggnation

• Cissi E

Gå gärna in på www.byggahus.se. Där finns det massa prisexempel.

Älvsbyhus och Smålandsvillan anses som de billigaste men har torpargrund vilket inte alla vill ha. Sen har även vissa tillverkare lite billigare serier bla LB-hus (ugglan-serien) och eksjöhus (EgnaHemsHus) som då har platta på mark. Dessa serier är lite billigare genom att man inte kan göra så mycket ändringar på planlösningen (sånt får man ta med snickarna på plats i så fall).

Svar på tråden Nyckelfärdigt hus,vad kostar det?