någon annan med lågt blodtryck
jag har ett blodtryck på 40/80, någon annan med lågt blodtryck, jag känner mig liksom konstig i kroppen som om jag svävar eller ska svimma,
jag har ett blodtryck på 40/80, någon annan med lågt blodtryck, jag känner mig liksom konstig i kroppen som om jag svävar eller ska svimma,
Har du siffrorna rätt? Har du mätt trycket hemma eller hos sköterska/läkare?
Men guuuud.... Du får väl någon form av hjälp hoppas jag?
Det där kan inte vara sunt!
Jag har lågt blodtryck, men mitt ligger på 100/60, eller 90/60 oftast, och jag svimmar väldigt ofta. Är du säker på att du inte vänt på siffrorna? För annars skulle du ju vara halvdöd med ett så lågt övertryck...
Ja jag var hos läkaren och hon mätte blodtrycket på mig,så det ska väl stämma då..
Fick du det uppskrivet? 80/40 låter mycket mer realistiskt. Jag tror inte man kan ha 40 i övertryck....? (Jag jobbar inom vården)
Ja det är nog som du säger, att det bör vara 80/40, men jag känner mig i allafall ganska svag, vad brukar ni göra åt lågt blodtryck, du som arbetar inom vården kanske har något råd?
Hittade förresten detta:
Lågt blodtryck eller hypotoni är som regel inte farligt och vad jag förstår är din dotter frisk och har inga andra symtom i form av svimningstendens, yrsel eller trötthet. Det är de vanligaste symtomen på lågt blodtryck. Om man upptäcker lågt blodtryck nöjer man sig inte med en enda mätning utan man måste upprepa blodtrycksmätningarna för att ställa diagnosen.
Ett lågt blodtryck kan man höja genom motion. Om det är svårt att få upp blodtrycket och man har symtom som ovan kan det ibland vara nödvändigt med receptbelagd medicin (Effortil t.ex.).
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=10728&a=201240
TS, om du inte mår bra så ska du se till att få hjälp!!!
Jag ligger normalt på 110/65-120/70.
jag tycker jag har lågt - men jag ligger iaf på 100/60 oftast
Läkaren mätte mitt blodtryck ca 5-6 gånger för att hon skulle vara säker på att det stämde,
Skickade dom bara hem dej med det blodtrycket? tycker det låter konstrigt. Vad brukar du ligga på annars, vet du det?
Försök att äta regelbundet och drick ofta. Jag har haft såhär hela livet, och känner oftast när yrseln kommer och kan sätta mig ner. Jag blir oftast yr om jag står upp för länge, alltså står still. Annars är det väl motion som gäller, det höjer ju blodtrycket. Sen har jag läst att äggvita med salt ska vara bra, men om det stämmer vet jag inte.
Som AnneSophie skriver är det inte så mkt att göra åt, och närj ag var hos läkaren sist så fick jag bara rådet om att röra på mig mer.
Jag brukar ligga på 120/80 tror jag..
Man kan inte ha 40/80, då skulle du nog ha svimmat?!?! 80/40 lät också VÄLDIGT lågt, då måste du ju få någon medicin! Ät mat med mycket salt, har hört det ska hjälpa lite.
tack så mycket för era tips...
Jag har runt 100/60 och har alltid haft. Blir dock inte lätt yr och har aldrig svimmat i hela mitt liv. Men 80/40 låter ju inte riktigt ok...
Lilla Saga
Jag tycker du ska ringa in till doktorn och fråga!
40/80 låter ju helt orealistiskt. Jobbar själv som sjuksköterska och har alldrig hört om något liknande!
80/40 är iof lägre än "normalt" men inte farligt om man inte mår dåligt av det.
80/40 är rätt så lågt.
Jag har också lågt (fast inte riktit lika lågt), brukar ligga på 90-100 i övertryck, minns inte vad jag brukar ha i undertryck, och kan bli svimfärdig om jag står upp länge eller om jag reser mig fort. Min läkare tyckte att bästa sättet att få upp trycket till en normal nivå var att motionera mer, dricka mycket och såklart att äta och sova ordentligt.
Jag brukar mest känna av mitt blodtryck när det är varmt och jag kanske inte riktigt har druckit och sovit som jag borde, i samband med att jag står en stund.
Lågt blodtryck beror på att man har brist på b12 och folsyra.
Jag äter b12 med folsyra från Holistic. Har man en gång fått brist ska man äta det hela livet. Slutar man me det så kommer problemet tillbaka. Kan inte vara så lätt att jobba inom vården idag med bakbundna händer. Tog 2 år för vården att konstatera vad mitt låga blodtryck berodde på.