• marie1973

HJÄLP Vår dotter har ätit av denna växt!

Kan nån namnet på denna växt och är den giftig.

Snälla någon snabbt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-13 12:04:16:
    bild finns i mitt galleri

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-13 12:11:39:
    Nu har jag funnit den och det är Dahlia och är ofarlig.

• Svar på tråden HJÄLP Vår dotter har ätit av denna växt!
  • Fröken Stålhand

Sommaren är fylld av vackra blommor och buskar och de allra flesta kan barn umgås med och leka med eftersom de inte är giftiga. Men det finns några växter som är giftiga, det kan vara blomman, fröna, stjälken eller roten. Några enstaka är mycket giftiga, andra är mindre giftiga. Här några exempel på de vanligaste av våra giftiga sommarväxter.

Mycket giftiga växter är fingerborgsblomma (speciellt bladen), stormhatt (speciellt frön och rot), sprängört (speciellt gul växtsaft i rot och stjälk), änglatrumpet och spikklubba (speciellt frön och blomma).Måttligt giftiga växter är gullregn (baljor med frö), liljekonvalj (obs! inte blomvattnet) , tibast (bär och bark)Lindrigt giftiga växter är Björnloka (hudirritation och blåsor, särskilt i sol), snöbär (bären) och druvfläder (bär), idegran (barr och frön)

Vad ska jag göra?
    Om barnet har smakat, slickat, även på en mycket giftig växt så behöver du inte göra något mer än skölja munnen och tvätta av huden. Har barnet ätit mindre än 2 bär är det inte farligt oavsett vilken sort. Har barnet ätit av växten kan du ge barnet mjölk eller ännu bättre flytande medicinskt kol. 

källa: growingpeople.se

It´s nice to be important but it´s more important to be nice...
  • coffee with milk

bild och vad heter den?

• marie1973

coffee with milk skrev 2007-06-13 12:05:06 följande:

bild och vad heter den?
    Bild finns i galleriet, det är just namnet jag vill veta
  • HumDis

Varför ringer du inte 112 och begär Giftinformationen istället? De kan nog hjälpa dig bättre. De kan identifiera giftiga växter på beskrivning.

/ HumDis
  • Jejja2

Hm, kan det vara nån typ av Dahlia? Känner igen blomman, men kommer inte riktigt ihåg...
    Ska kolla upp det närmare om ingen annan hinner före

• Dimitra

Det ser ut som en Dahlia. I övrigt instämmer jag med HumDis.

Var sitter controlaltdelete-knappen?
  • marie1973

Tack lillstumpa. Gick in på sidan om giftiga sommarväxter och hittade den där. Dahlia heter blomman. Den är ofarlig.

Tack för snabbt svar.

• Marco och Mathias mamma

Sommardahlia

• Kattstugan

Det är en dahlia och den är inte giftig! Den har till och med odlats med tanke att äta rotknölarna (länge sen) så du behöver inte vara orolig.

• Fröken Stålhand
    marie1973 skrev 2007-06-13 12:09:11 följande:
    Tack lillstumpa. Gick in på sidan om giftiga sommarväxter och hittade den där. Dahlia heter blomman. Den är ofarlig.Tack för snabbt svar.
    Skönt att den inte var giftig!
    Finns även bra info om olika växter och dyl. på www.giftinformationscentralen.se
     Kan vara värt att kolla igenom trädgårdsväxterna där inför sommaren!
    It´s nice to be important but it´s more important to be nice...
  • marie1973

Ja, man ska ha koll på allt när det gäller småbarn.

Humdis: Ibland får man snabbare svar här om vad det kan vara än att ringa och försöka beskriva en blomma som ser ut som fleraltertiv. Man vill vara säker på vad det är för något och så länge inte vår dotter verkar konstig verkar det lite överilat att ringa 112 när man kan få snabba svar här. Jag vet vad jag ska göra OM den är giftig.

Svar på tråden HJÄLP Vår dotter har ätit av denna växt!