Hjälp, det är fullt av myror på mina pioner!
Hur får jag bort de äckliga svartmyrorna som har invaderat mina fina pioner?!
Tips mottages tacksamt!
Hur får jag bort de äckliga svartmyrorna som har invaderat mina fina pioner?!
Tips mottages tacksamt!
Ja, svartmyror tycker tyvärr om att bosätta sig där. Ska väl finnas nån spray att spruta på har jag för mig.
Ok, tack. Får kolla runt o se om det finns nåt som funkar
myrorna gör ingen skada, dem suger i sig av ett sött ämne som pionerna avsöndrar. Mina är fulla av svart röda myror varje år men dem blommar lika fint ändå...
så jag tror du kan va lugn..
Tror också att du kan vara lugn, mina pioner blommar jättefint varje år och är också alltid full av myror.
Åh vad bra isf Trodde att de var skadliga för blommorna, läste nånstans om nåt skadedjur som gjorde så att blomknopparna aldrig öppnade sig. Men det var nog inte myrorna då
Tack!
Tvärtom, om jag har fattat rätt så finns risken att knopparna inte öppnar sig vid torrt väder om inte myrorna tar bort sockerlösningen som är på knopparna. Knopparna klistrar liksom ihop, men myrorna käkar upp sockret osh simsalabim - knopparna kan öppna sig.
Aha! Alltid lär man sig nåt nytt
Haha, jag var hemma hos sambons föräldrar för ett tag sen och pekade på en blomma och sa att "här är ju en såndär myr-blomma!", hade glömt namnet. Pioner är alltid fulla av myror tyvärr
Hej !
Våra pioner är också fulla, men pionerna verkar inte ta skada av dem. Det är nog mer jag som irriterar mig på dem.
Mvh tomcar1