Bananflugor!!
Finns där ngt dundermedel mot dessa äckliga djur? Tips emottages tacksamt!
Finns där ngt dundermedel mot dessa äckliga djur? Tips emottages tacksamt!
Pyrex....alla försvann på en endaste gång!
RADAR! Alltså spray som man använder mot flygfän som getingar osv.
Funkade här hemma iaf! Och vi hade hundratals av de små liven! Bläää!
något som är väldigt effektivt är vatten och vinäger och en droppe diskvatten. då dör de på nån timme.
Antecknar för fullt!!
Har du diskmedel i blomsterspruta då?
Så fort vi öppnar köksluckan där vi källsorterar blir det nästan helt svart av alla äckliga flugor...BLÄ!
Provade bunke med vinäger och vatten samt diskmedel. Funkade inte här iaf!
Jag tar alltid vatten och vinäger och liiiite diskmedel i ett glas när vi får blomflugor.
Vinäger har man ofta hemma. Pröva det innan du köper en massa annat dyrt. Ta hälften hälften och en droppe diskmedel för att få bort ytspänningen.
Jag blandar vatten, lite vinäger, några droppar diskmedel men även saft eller flytande honung i . Tror de dras till det lite söta också. Jag anväder inte så mycket vinäger det ska liksom inte lukta vinäger i hela köket. Hade ett recept på det innan men hittar det inte nu.
Men prova med lite sött i så kanske det blir bättre för jag kan få 10-15 st per dag.
Det enda som brukar hjälpa hemma hos oss är en rejäl utrensning och städning av köket, allt från sopor till tex gamla förpackningar som står på tork. Allt som flugorna kan tänkas föröka sig i.
Efter det ställer jag fram vinäger/vatten/saft/diskmedel blandningen som drar åt sig de sista levande flugorna.
Missade skriva att om det finns riktigt mycekt flugor, brukar dammsugaren också vara ett bra alternativ. JAga dem med dammsugarröret
Oki, vinäger ska prövas!
TJ: HAHA *asg* Jag kan se dig springandes med dammsugaren! Det blir nog bra motion iaf!
Tack för alla tips!
Jag kör med koncentrerad saft i ett glas, lite vatten och några droppar diskmedel för att "bryta ytspänningen". Funkar varje gång!
Lycka till !
Häll kokande vatten i vasken morgon och kväll. De tar död på äckliga ägg som kan finnas där.
Sedan kör jag också med saft+diskmedel i ett glas. Funkar utmärkt =)
Det fanns flera trådar om detta ifjol, leta så hittar ni! Men bananflugebomben BORDE FUNKA!!!!!
Vinäger eller ättika, saft, vatten och liiite diskmedel (så ytspänningen förstörs).
De dras till det söta och drunknar av den äckliga vinägern och för att de inte kan ta sig upp Placera ut skålar bredvid fruktfat och andra ställen i köket så har ni garanterat en svart hög inom loppet av ett dygn!!!! Jag brukar byta med några dagars mellanrum om jag har en riktig invasion
Hur har det gått med flugorna?
Nu har jag testat några dagar och jordgubbssaft har nog varit deras favorit tillsammans med liiiite diskmedel . Där har ju varit några som har gått i fällan och antalet minskar varje dag
Suuuuperbra tips, tack alla
Dom lägger ägg i vattenlåsen så när du går och lägger dig på kvällen så kan du hälla lite klorin i alla avlopp och låta det stå under natten. Då kommer det inga fler heller!! Anticimex råd.