• SaramedM

Smittar magsjuka innan det bryter ut?

Som rubriken....

I dag lekta M med en pojke på ÖF som senare under dagen, tack och lov när vi var i ett annat rum kräktes ned hela sig och sin pappa.

Vi gick direkt hem, spritade oss och så där, men jag tror ändå risken är att vi blivit smittade, smittar magsjuka innan det bryter ut?

• Svar på tråden Smittar magsjuka innan det bryter ut?
  • teha

Ja det börjar smitta från någon dag innan det bryter ut så ni kan ha blivit smittade tyvärr.

• onlyyou

Japp.. Vinterkräksjukan har en inkubationstid på 12-48 timmar och man smittar under den tiden och upp till 2 dagar efter tillfrisknande.

• SaramedM

terre 78; ok då vet jag i alla fall.

Någon som vet hur lång inkubationstiden är?

• SaramedM

Fast det finns ju rätt många fler magsjukor än just VKS iofs

• onlyyou
    SaramedM skrev 2007-06-13 14:37:32 följande:
    Fast det finns ju rätt många fler magsjukor än just VKS iofs
    Visst finns det olika orsaker till "magsjuka". Men beroende på vad det orsakats av ser ju sjukdomsförloppet olika ut. Du vet maginfluensa är inte en sjukdom i sig. Det är ett begrepp som används för okännda orsaker till sjukdomen. Kräksjuka orsakat av calicivirus är den enda jag kan säga jag vet. Sen finns det ju matförgiftningar, bakterier av olika slag..med mera...
  • SaramedM

Jo jag vet att det är så

Tyvärr har jag fobi mot just magsjuka och såna här situationer är riktigt jobbiga för mig

• lave

Ja tyvärr smittorisken är stor men han behöver inte få det.
    Min kille kräktes förra veckan och varken jag eller min man fick det och vi torkade ändå upp det.

• SaramedM

lave; tack för uppmuntran!

Skäms nästan som är så här pass rädd för magsjuka

• onlyyou

det finns mååååånga fler än du som är livrädda för det. Hoppas du slipper det!

• SaramedM

Tack!
    Ja jag hoppas också för fullt

• tingeling75

Vi har varit med om inkubations tid upp till 5 dygn, inte klokt. Men vanligast för oss här hemma har varit 3 dygn, vi har bra statistik på detta
    Har varit magsjuka 2-3 ggr/säsong under 13 års tid.

• Viktoria74

Bara en liten snabb kommentar, VKS är ganska inaktivt just nu, andra magsjukor brukar gå över fortare och vara "trevligare". Jag är själv hysterisk kräkfobiker och håller tummarna för er.

• SaramedM

Viktoria74; tack för uppmuntran.
    Jag försöker tänka positivt, och att om det inte är VKS så är det heller inte lika smittsamt och de var inte nära varandra under speciellt lång tid, inte under flera timmars intensiv lek.

Skönt att jag inte är ensam om att få panik i en sån här sits. För det var panik, jag sa bara till min dotter att nu går vi, tog väskan och gick!
    Hon hängde inte med alls

Svar på tråden Smittar magsjuka innan det bryter ut?