• Snowgirl

Dooleys, hur länge håller de egentligen?!?

Måste bara fråga....har två öppnade flaskor med Dooleys som vi har haft i 2år, och de har alltid stått framme (alltså inte i kylskåpet). Drack av dem för inte sådär väärst länge sedan, och de smakade precis som de ska, tyckte jag. Men blev lite "orolig" när jag läste en annan tråd här för ett tag sedna om att de kanske inte håller sådär jättelänge. Vi ska nämligen ha en stor fest här hemma på lördag, och nu undrar jag vad ni tror....är de ok eller inte???

• Svar på tråden Dooleys, hur länge håller de egentligen?!?
  • Hannah76

Tror inte de håller särskilt länge öppnade, särskilt inte om de inte står kylt.

• Snowgirl

kejsarinnan
    Hittade bara att det stod om rumstemperatur, inget om tid eller så. Vi har alltid haft våra likörer stående i rumstemperatur bland alla våra andra drycker, och de håller, men som sagt var hur länge?

• Snowgirl

Hannah76
    Nix

Men var nu inne på systembolagetshemsida, och där stod det att Likörer alltid ska förvas svalt och mörkt, både oöppnad och öppnad, och att en öppnad flaska håller den rätta smaken i 6 månader....jag känner då ingen skillnad, men då är det la bara och hiva flaskorna, man vill ju inte att någon ska bli dålig eller att det smakar illa .

• pepsimax

Det bästa är ju att smaka en hutt och se om dä har härsknat

• J1985

Var inne på sidan som Kejsarinnan lagt som länk och där stod följande rader

"Likörer som är gjorda på bär, frukt, ägg eller grädde kan lagras hemma högst ett år."

Så har de stått i 2 år så skulle jag slänga dom..

• mallansprallan

Jag har samma fundering. Har en dooleysflaska som är ca två år. En baileysflaska tar för mig ca 1 år att göra åt och den har aldrig blivit dålig innan det. Men surnar tror jag inte den gör. De måste ju ha behandlat grädden på något särskilt sätt annars borde den inte hålla särskilt länge alls.

Svar på tråden Dooleys, hur länge håller de egentligen?!?