• Sunny83

Fråga angående timrapport och timmar

Jag ska jobba inom hemtjänsten i sommar och har en f¨råga när det gäller timmar och timrapport.
    Man ska ju fylla i antal timmar man jobbar och sedan räkna ihop timmarna och skriva vad det blir sammanlagt i slutet av månaden...men nu är det så att på mitt schema så står det de antal timmar som jag kommer jobba...och det är typ 6,25 tim, 7,75 tim och 5,5 tim.
    Hur ska man räkna ihop det? Vad menas med just 75? Det är ju inte minuter?

Kanske är det jag som är trög men jag fattar verkligen inte, nån vänlig själ som kan hjälpa en trög människa?

• Svar på tråden Fråga angående timrapport och timmar
  • Banana82

logik 0,25 = 15 minuter 0,5 = 30 minuter 0,75 = 45 minuter

I don't give a damn about a life after death - but I gotta get proof that there's life after birth
  • Lalalong

6,25 timmar är 6 timmar och en kvart. 0.25=1/4=15 minuter.
    När du fyller i timrapporten ska du alltså inte fylla i antal timmar och minuter utan antalet timmar bara... i decimalform.
    För att räkna utan det lätt tar du antalet minuter du jobbat och delar med 60.

• ollson

0,25 timmar e 15 min 0,5 (0,50) är 30 min 0,75 timmar e 45 min

• BoomBoom

Det betyder väl att det är 7 timmar och 45 min.

0,75*60=45

• Lalalong

haha... tänkte jag skulle ta ett exempel och då väljer jag så klart inte det exemplet du frågat om i frågan . Typiskt mig... men du har ju fått svar på 75:an också

• Sunny83

Tack för era svar!

Lalalong:

Men alltså..när jag ska skriva i hur många timmar jag har arbetat så ska jag alltså inte skriva med minuterna...eller?
    Om jag har arbetat 7,25...som alltså då är 7 timmar och 15 minuter, ska jag inte ta med dom 15 minuterna på rapporten då?
    Utan bara skriva 7 timmar?
    *trögare än trögast*

• Banana82
    Sunny83 skrev 2007-06-13 19:25:55 följande:
    Tack för era svar!Lalalong:Men alltså..när jag ska skriva i hur många timmar jag har arbetat så ska jag alltså inte skriva med minuterna...eller?Om jag har arbetat 7,25...som alltså då är 7 timmar och 15 minuter, ska jag inte ta med dom 15 minuterna på rapporten då?Utan bara skriva 7 timmar?*trögare än trögast*
    har du arbetat 7.25 så ska du skriva det också, annars jobbar du ju tid du inte får betalt för
    I don't give a damn about a life after death - but I gotta get proof that there's life after birth
  • malibos

tänk i procent,

100%= 1 timme
    75%= 45min(3kvart, 3/4 timme)
    50%=30min (1/2timme)
    25%=15min (1kvart, 1/4 timme)

• Sunny83

Okej tack tack
    Blir dock himla jobbigt att sitta och räkna ihop alla timmar och minuter sen i slutet då det ska göras.
    Vore enklare om det bara va typ 7 eller 8 timmar rakt av
    Säger hon som är ursel på matte

• Banana82
    Sunny83 skrev 2007-06-13 20:00:46 följande:
    Okej tack tackBlir dock himla jobbigt att sitta och räkna ihop alla timmar och minuter sen i slutet då det ska göras.Vore enklare om det bara va typ 7 eller 8 timmar rakt av Säger hon som är ursel på matte
    kallas miniräknare
  • Lalalong

TS
    Du har ju redan fått bra svar men skriver ändå så du inte tror jag dissar din fråga till mig .
    Tyckte också det var jobbigt första ggr man skulle hålla på och räkna och då gillar jag Matte! Men på jobbet jag hade då fanns många sommarvikarier och de flesta tyckte det var skitjobbigt att hålla reda på vad man skulle skriva så vi gjorde en lathund och satte upp på väggen i personalrummet. Då behövde vi bara räkna ut det en gång och sen kunde man bara titta på den när man skulle skriva.

Svar på tråden Fråga angående timrapport och timmar