• Anonym (Muffe)

Ont i nedre delen av magen

Började få lite ont i nedre delen av magen igår kväll. Idag är det värre och känns ungefär som en riktigt jävlig träningsvärk då jag sträcker på mig.
    För övrigt känns det när jag böjer mig framåt/bakåt, skrattar eller då jag ligger ner.
    Min kära mor sa att det kan vara äggledarna som spökar och att det kan bero på blöta, kalla badkläder, och att jag skulle lägga mig på rygg och känna efter om det kändes svullet över äggledare och äggstockar.

Jag kunde bara lägga mig ner och sätta handen på magen för att det skulle göra panik-ont.

Har läst lite om inflammerade äggledare nu, men hittar inget där det står att blöta badkläder kan vara orsaken.

Sitter med värmekudde på magen och det känns lite bättre.

Någon som haft något liknande?

Kan meddela att det är 2,5 veckor till mens och jag har aldrig haft ägglossningssmärtor innan.

Vad tror ni? Ska man vänta och se vad som sker eller ska jag ringa vårdcentral/kvinnoklinik redan imorgon?

Är livrädd att det ska vara inflammerade äggledare nu, då det tydligen kan leda till minska fertilitet. Min mardröm!

• Svar på tråden Ont i nedre delen av magen
  • Anonym (nyförlöst)

Alltså... jag har ju ingen aning, men min åsikt är att om man är orolig är det lika bra att ringa och fråga om råd. Då behöver man inte sitta hemma och stressa upp sig själv...

Jag var orolig för ungefär samma sak jag med, för några veckor sedan. Då hade det gått bara några veckor sen jag födde vår lilla pojke (en liten ängel, han dog i v.30), och jag blev orolig över att något var fel. Jag ringde och rådgjorde, men efter ett halvt dygn eller så släppte värken och någon vecka senare fick jag mens. Då tänkte jag att det hade med ägglossningen att göra, men jag har aldrig haft problem innan förlossningen. Nu har jag känt ungefär samma smärta igen, så vi får se om det är mens på gång snart (har ju inte riktigt kommit in i min cykel än, så jag har inte riktigt koll på hur lång tid det ska gå).

Min smärta satt också i nedre delen av magen, ganska i mitten fast lite mer åt vänster. Det gjorde ont när jag rörde mig, för varje steg liksom pulserade smärtan. Känns det så för dig också?

Lycka till!

• Anonym (Muffe)

Tack för svaret, och tråkigt med din lilla änglapojke.

Mitt onda blev riktigt gräsligt förut, men nu har det släppt lite och värken sitter mest ute i kanterna, precis där äggstockarna och allt sånt sitter. Där man har mensvärken, med andra ord.

Smärtan är inte så pulserande, utan det har mer en dragande känsla. När jag trycker känns det som en riktigt jobbig magknip, den där knipande känslan...

Vet inte vad detta kan vara, men du har rätt i att man kanske ska kolla upp det direkt.

Det kan ju vara vanlig ägglossning, men jag har aldrig känt av detta trots 9 år med mens... så det vore ju konstigt om det kom nu, och så kraftigt.

Magen min är riktigt svullen, man skulle kunna tro att jag är gravid om man inte visste mer. Men svullnaden kom idag, så det är absolut ingen bebis-mage.

Blir så trött på när kroppen ska krångla och man inte känner igen det och kan "diagnostisera" sig själv.
    Sen blir jag så rädd att något ska vara fel och att mina livs drömmar om barn ska gå åt skogen...

Har bestämt så här, jag stannar nog hemma från jobbet imorgon, om det inte är bättre. Vem vill stå i en butik med panik-ont i magen? Sen ska jag ringa någon, vart man nu ska vända sig, om det inte blir bättre.

Fortsätt gärna komma med svar, jag vill verkligen veta vad detta kan vara.

• Anonym

känner lika som dig....vette tusan varför kroppen spökar nu?har oxå smärta i magen!

• Anonym (Muffe)

Ja, alltid ska det vara något när det minst passar.

Idag har jag inte lika ont utan det drar mer i magen när jag rör mig, som när jag sträcker mig eller lutar mig bakåt, då stramar det längst ner i magen och på sidorna.
    Kommer någon "värk" ibland bara.

Har verkligen aldrig känt så här förut... vet inte vad det kan vara.

• Anonym

jag känner mig oxå lite öm i vänster sida i magen ibland och har sökt för det men de hittade inget konstigt

• Anonym

Det kan inte vara fisar som har fastnat då? Jag skämtar faktiskt inte, det gör enormt ont just i nedre delen av magen

• Anonym (Muffe)

Hehe, till fis-förslaget - nej, i mitt fall är det inga fisar. Har problem med gaser ibland, men detta är inte samma onda känsla. Magen fungerar dessutom utmärkt just nu.

Som sagt, har aldrig känt denna känsla förut...

Mamma och två av mina systrar sa "graviditets-uttänjning" nästan på en gång, men jag tvivlar på att vara gravid.

• Anonym (samma sits)

ts - har oxå precis som du beskriver, har startat en egen tråd innan ja såg din.  ringd kk nyss men dom ha sommarstängt ( öhh jaha? ) Men lämnade namn osv så skulle dom ringa upp! läste där om att dina nära hade haft uttänjningar tidigt, det visste ja inte att man kunde ha däremot... hade ÄL den 1/7 så det kanske inte är helt omöjlgt då? men nu ska ja sluta spekulera i det. är fortfarande orolig för att de ska vara nånting som leder till sterilitet.

• Anonym (Muffe)

Jobbigt, "Samma sits", att du har fått besvär med samma sak.
    Jag har inget ont längre och hade faktiskt glömt bort att jag hade det, men nu sitter jag här och väntar på mensen som är försenad... usch, nu blev jag mer orolig. Har inte haft mens sedan jag skrev det där.

Var också rädd att det skulle leda till sterilitet, för det är min mardröm, att bli steril.

• Anonym (Muffe)

Kan tillägga till senaste inlägget att jag sköt upp mensen med mina p-piller, pga en resa som kommer. Därför har jag inte haft mens sedan dess.

Svar på tråden Ont i nedre delen av magen