• little soul

vad kan man äta för lös mage???? snart en vecka nu.. får panik

vet inte vad det är som händer egentligen.. är i v. 35 nu och vips så e man jätte dålig i magen.. och inte bara en eller 2 dagar.. det är 5 dagar nu..
    finns det något som är kanon bra som man kan äta??

• Svar på tråden vad kan man äta för lös mage???? snart en vecka nu.. får panik
  • majbarn

Blåbärskräm, choklad, vitt bröd och kanske en köttbit är mitt tips mot lös mage..

• JMME

Man "ska" väl vara lite kass i magen på slutet av graviditeten har jag hört. Kroppen lixom rensar upp eller något Annars har jag hört att blåbär ska motverka.

• vindvilja

Om du verkligen tycker att det är jobbigt kan du ju köpa linfrön och ha på flingorna eller dricka som de är i ett glas vatten. Jag brukar ha problem med diarré och jag har köpt Lunelax, det brukar hjälpa. Smakar superäckligt, men man blir iallfall lite bättre.... Hör med apoteket.... Ett annat bra tips som inte har med magen att göra, men som iallfall jag brukar ha problem med när man är lös i magen är ju att man torkar sönder sig där bak... Jag använder mig av babyvåtservetter istället... jättebra och man får inte alls lika ont. Dessutom om man inte anväder upp dem så kommer det ju en liten snart som kommer göra det...

Vindvilja

• Linda

En välfylld tjocktarm arbetar bättre än en halvtom så därför ska du äta mycket fibrer som fyller upp. Det är väll det tipps jag kan ge.....

• AMEN

Koka upp mycket vatten medmindre mängd ris och drick avkoket men ta det försiktigt så att det inte blir stopp. Innan du gör det tänk på att man kan vara lös i magen pga att man är förstoppad. Läkarna stoppar upp ett finger upp i tarmen för att se om det sitter hård avföring. Inte det roligaste men det är viktigt att du inte behandlar en diarre som uppkommit pga förstoppning. Jag tror man kan köpa handskar på apoteket kanske.
    Lycka till

• La Muchacha

drick te eller börja knapra järntabletter...

Vindvilja! Jag trodde linfrön gjorde så att magen kom igång, dvs blev lös?

• jeeri

Nu blir jag förvirrad, håller med La Muchacha om att jag trodde linfrön var bra för hård mage, och även några anda av era tips har jag fått när jag varit hård...

• Knytets mamma

Linfrö och andra fiberrika produkter gör att tarminnehållet fylls ut och att tarmen kan arbeta bättre då. Man blir alltså inte lös i magen, man får tarmen att arbeta på ett riktigt sätt. Precis som vid hårdmage skall man då dricka mycket.
    Det är därför som du både vid hård och lös mage kan använda dig av bulkmedel så som laktulos och inolaxol etc i och med att det är volymökande och ger tarmen något att arbeta med.

Som Amen säger kan man få förstoppningsdiarré.
    Stoppet kan sitta högre upp än i ändtarmen och åstadkomma smärtattacker i ex. ryggtrakten. Vid förstoppningsdiarré kan du må illa, få ont i magen och smärtattacker. Det gäller då att få tarmen att arbeta igen. Proviva, skonkost är bra att inta.

Svar på tråden vad kan man äta för lös mage???? snart en vecka nu.. får panik