• Citronmeliss

Barnvagn, har du en Brio eller Emmaljunga

Börjar så smått fundera på det här med barnvagn. Det verkar vara rena djungeln. Tycker Brio Happy och Emmaljunga Smart Duo verkar bra. Har du någon erfarenhet av någon av vagnarna? Är de bra? Någon som vet om man lätt får punktering på pumpdäck? Något annat tips till en som (snart) är vagnköpartagen?

• Svar på tråden Barnvagn, har du en Brio eller Emmaljunga
  • Wilmis

Hej!
    Jag har en Brio,inte Happy dock utan en Nova!alla Brion jag ar kört har varit underbara!dom e så sköna o lätta att skuffa!
    och ang. lufthjul så har jag erfarenhet av 2 vagnar med lufthjul o det blir nog inte punktering lätt!på den första vagnen (inte brio) fick vi i ett hjul men det var nog för att jag använt den väldigt flitigt!dom är också lätta att byta ut ifall man får punktering!

• Citronmeliss

Såg tråden! Men jag väll gärna veta mer om Emmaljunga.

• MiAmor

jag har brio happy. Är jättenöjd med den, lättkörd, enkel att fälla och praktisk på alla sätt!

• mamma me tre

Brio happy har vi, den absolut bästa vagn vi haft!!!! den är sååååå bra och fin!

• Madde A

Jag har Emmaljunga, men en Duo Edge är dupernöjd med den. Skön att köra och inte alls så klumpig som många säger.
    Punktering har jag aldrig fått tror inte det är så lätt att få det
    Det finns en emmaljunga tråd någonstans med om du vill läsa mer

Mamma till Kevin 990701 Elias 060902
  • greta78

Jag måste nog avråda från Emmaljungas smart-modell. Den saknar många av de funktioner som finns på deras andra vagnar, bland annat den mer eller mindre absolut nödvändiga "suflettkjolen" som gör att sufletten täcker vagnen även med sittdelen på.

Det är för mig obegripligt varför man tar bort en så viktig detalj när man tillverkar en billigare vagn, det måste ju finnas annat att spara in på en just det lilla stycket tyg.

Men Emmaljungas "Classic" och "Edge" har jag bara gott att säga om, fantastisk kvalitet och mycket vagn för pengarna.

• Jonna79

Har aldrig hört talas om nån som varit missnöjd med sin BRIO.

• Citronmeliss

jag är nog litet trög, men jag fattar inte vad en suflettkjol är.

• turpis

Har en happy och den är skön att köra, bra på många sätt. Dock är den väldigt lång (har inte compactchassit som har vändbart styre, valde inte det eftersom det var 3 kg tyngre) och tar rejält med plats på bussar och så. Riktigt irriterande ibland. Tycker nog inte heller att den känns riktigt så gedigen som jag trodde att den skulle göra, handtaget tjorvar bl a (när man byter höjd på det) och det vet jag fler brioägare som ha haft problem med. Det är även skruvar som har skruvat ur sig själva (såvida det inte bor en barnvagnssabotör i vårt hus, men det tror jag inte) och en broms gick sönder lite.

Håller inte med om att jag aldrig träffat en missnöjd brioägare, just storleken har jag hört fler som tycker är jobbig.

Punka har vi aldrig fått!

• greta78

Citronmeliss: när man använder sittdelen på vagnen så blir det en glipa mellan suflettkanten och vagnen, ett stort hål helt enkelt som släpper in blåst och sol. På vagnar med suflettkjol finns det ett tygstycke instoppat i en ficka bak på sufletten som man öppnar, släpper ut och fäster i vagnen. Shit, vad svårt att beskriva!!!!

Nästa gång du ser en sittvagn, titta på "påsen" som hänger under sufletten i bak, DET är suflettkjolen.

• Lallan
    smart i sittläge.JPGsmart i liggläge.JPGsmart.JPGsufflettkjol bild.JPG

Så här ser smarten ut i sittläge, liggläge, liggläge innifrån och med en hemmasydd sufflettkjol. Funktionsmässigt tycker jag inte att det stör men rent utseendemässigt så är det inte så snyggt i fullt sittande läge! Förövrigt så är smarten en toppenvagn och vi är jättenöjda och har använnt den till två barn nu.
  • Lallan

Tror egentligen att man ska sätta fast suffletten i sitsen med kardborrebandena och på så vis blir det inga glipor men det tyckte inte jag om då har jag det hellre så som på bilden.

• Nathalia

Jag fick pungtering med lufthjul en gång npå alla år jag haft vagn, men det var på tvillingvagnen och just då var den ganska tungt lastad, annars har jag inte fått pungtering och jag har alltid haft Brio.

Däremot kan jag tycka att man måste fylla med luft då och då för att forsätta ha däcken hårda, men det är inte som med en cyckel mycket lättare och mer sällan man behöver pumpa däcken.

• Lallan

Har heller aldrig haft punka på snart tre år! (Hjulen på bilderna hör till tvillingvagnen som smartens lufthjul tillfälligt fått flytta till).

• Nathalia
    Men även om du köper Brio/emmaljunga med lufthjul kan du ju byta däck om du inte känner dig nöjd med lufthjulen efter att du provat ett tag.
    Då är det bara ta däck som passar dig, det gjorde jag med tvillingvagnen eftersom jag tyckte däcken behövdes pumpas ibland, ganska sällan men ja var lat.
  • Mitt hjärta är hemma

Hej!
    Jag har länge haft lite ågren för att jag fastnat för Brio Happy, föll för designen mer än något annat. Trodde innan jag såg den att det skulle bli en Emmaljunga Duo (Smart, Classic eller Edge) men efter att ha kört runt dem och skuffat och haft mig i affärerna blir det INTE Emmaljunga om jag får bestämma.
    Det finns flera orsaker till detta, men en av de största är hur det var att lyfta liggdelen. Jag vill kunna ta loss liggdelen relativt lätt och orka bära den utan större problem. (Måste oxå komma ihåg att det skall till x antal kg bebis i den sedan.)

Emmaljungas liggdel var stor och tung och framför allt var den hård på sidan som gjorde att det slog i benen och gjorde ont. Så var det inte alls med Brion. Emmaljungas känns mer ombonade men näpp, jag som är kort och liten kommer inte fixa att bära den tunga liggdelen separat.

Andra orsaker till att Emmaljunga går bort är den allmäna otympligheten och krångliga handtag som inte har funktionerna jag vill ha.

Att välja Brio Happy framför Brio Duo ser jag dock bara som designlyx, säskilt som duon finns på rea (iaf vissa färger) men design är ju inte oviktigt det heller.

• Tjolanta74

Emmaljunga Citycross med citykorg...väger nästan inget och är hur snygg som helst!

Svar på tråden Barnvagn, har du en Brio eller Emmaljunga