• Sicali

En fråga om äggstockarna och lilla bäckenet.

I boken Ett barn blir till av Lennart Nilsson står följande:
    Råder det tveksamheter kring graviditetslängden avslutas läkarundersökningen vid det först mödravårdsbesöket ofta med en ultraljudsundersökning. Man tittar då också på äggstockarna för att se att det inte finns några cystor i lilla bäckenet som inte skall finnas där.

Vad menas med det egentligen? Vad är lille bäckenet? Hänger det ihop med äggstocken eftersom man kollar just på äggstocken för att se om cystor finns i lilla bäckenet? Vad händer om det finns cystor där, är det farligt?

• Svar på tråden En fråga om äggstockarna och lilla bäckenet.
  • Ciccilionaa

Jag har haft mycket cystor i mina dagar....

Bla en lång historia m många olika skitsaker och 3 stora bukoperationer (tumörer på äggstockar mm samt cystor)..

Denna gång hade jag 2 cystor på ena äggstocken inför hormonbehandling inför IVF. Var livrädd att det skulle bli hinder för oss. Nästa undersökning, visade sig cystorna var borta och jag är nu v 38+5.

Förra graviditeten hade jag cystor på en av äggstockarna och har nu en vild och galen 2-åring hemma.

Oroa dig inte, men se absolut till att du får svar på alla dina frågor. Jag brukar skriva ned alla frågor inför läkarbesök, för att inte glömma ngt. Får du inte svar på dina frågor, vänd dig till ngn annan som kan svara på dina frågor.

Lycka till,
    C

• Sicali

Ja jag skall ta med boken och visa för läkaren imorgon. Har nämligen två cystor just på äggstocken, hur vet man då om de sitter i lilla bäckenet eftersom det tydligen räknas ihop?

Ciccilionaa skrev 2007-06-13 19:57:51 följande:
    Jag har haft mycket cystor i mina dagar....Bla en lång historia m många olika skitsaker och 3 stora bukoperationer (tumörer på äggstockar mm samt cystor)..Denna gång hade jag 2 cystor på ena äggstocken inför hormonbehandling inför IVF. Var livrädd att det skulle bli hinder för oss. Nästa undersökning, visade sig cystorna var borta och jag är nu v 38+5.Förra graviditeten hade jag cystor på en av äggstockarna och har nu en vild och galen 2-åring hemma.Oroa dig inte, men se absolut till att du får svar på alla dina frågor. Jag brukar skriva ned alla frågor inför läkarbesök, för att inte glömma ngt. Får du inte svar på dina frågor, vänd dig till ngn annan som kan svara på dina frågor.Lycka till,C
  • Ciccilionaa

Ingen aning.
    Trodde jag hört det mesta om olika organ/områden i vår kvinnokroppen, men har aldrig hört ordet "Lilla bäckenet".

Skriv gärna och berätta hur det går.
    Som sagt, oroa dig inte! Men kräv respekt!
    C

Svar på tråden En fråga om äggstockarna och lilla bäckenet.