• Jalica

Järnbrist....

Mitt blodvärde är ganska lågt så jag behöver äta mat med mycket järn. Finns det mycket järn i någon frukt eller bär?
    Eller är det bara nötkött, gröna grönsaker, blodpudding

• Svar på tråden Järnbrist....
  • Tette86021

finns ju niferex järntabletter också, eller blutsaft.. brocolli är det väl mycket järn i..

frukter vet jag inte, ite vad jag har hört iaf

• Lännat

nu när det börjar gå mot sommaren så kan du äta mycket jordgubbar,mycket fint järn i dom....och gott....

• Vaff

Ärtor,bönor,bladgrönsaker,katrinplommon och fullkornsbröd är några saker som innehåller mycket järn. Läste också frukt och grönsaker som du skrev.

• Jag är den bästa mamman dom har

jordgubbar kombinerat med att du äter venofern eller niferex då får du ett bättre upptag sa min dietist när jag hade järnbrist

mamma till tre 0212, 0408, 0701 Kanske en 08
  • Hemera

Behövs för:Transport av syre från lungorna genom blodbanorna till kroppens alla vävnader. Järn ingår i hemoglobin och myoglobin, blodets resp muskelvävnadens färgämne. Brist:Blodbrist samt blekhet, trötthet och kraftlöshet. Drabbar kvinnor oftare än män. Järnförluster p g a mensblödningar kan variera mycket mellan olika kvinnor. En del kvinnor behöver därför mer järn än kosten kan ge och bör periodvis komplettera kosten med järntillskott. Rekommenderat dagligt intag:Män: 10 mg
    Kvinnor: 18 mg. Kvinnor utan menstruation: 10 mg.
    Gravida kvinnor kan behöva mer än 18 mg, men får då ta järn som kosttillskott, eftersom behovet kan bli för stort för att tillgodoses enbart med födan.
    Ammande: 18 mg
    Finns i:Bl a kött, bladgrönsaker och bröd. ExempelPortions-
    storlekMängd järn
    per portion, mgPaltbröd, torr vikt125 g32Blodpudding150 g15Nötlever100 g6Bruna bönor, torr vikt80 g6Nötkött (innanlår)125 g4Spenat100 g2Gröna ärter100 g2Obs!Samtidigt intag av C-vitamin, t ex ett glas juice, gör det lättare för kroppen att ta upp järn ur födan. Te och kaffe gör det svårare. Järn i större mängder är giftigt, särskilt för barn; ca 3 g (3 000 mg) räknas som dödlig dos för tvååring. Järntabletter ska därför förvaras oåtkomligt för barn.

• lata kocken Johanna

ang c-vitaminet så stämmer det inte på hemjärn utan bara på icke hemjärn

Hemjärn tas upp i kroppen till 25%. Det absorberas utan att påverkas särskilt mycket av andra livsmedel.

Av icke-hemjärnet tas mellan 5-10% upp beroende på hur maten är sammansatt. Upptaget av icke-hemjärn stimuleras av C-vitamin i t ex frukt, juice och grönsaker. ?Köttfaktorn? som finns i kött, fågel, fisk och skaldjur ökar upptaget av både icke-hemjärn och hemjärn. Tyvärr är upptaget ur järntabletter med icke hemjärn ännu sämre (mellan 1 och 6%)
    Faktorer som hämmar upptaget av icke-hemjärn:
    Fytater som framförallt finns i grova cerealier och baljväxter.
    Tanniner (garvämnen) som finns i t ex te och kaffe .
    Kalcium.

• 4 Före 30

Nässelpulver och nässelte!! Dricker jag själv just nu, finns på hälsokost.. teét är smakligare än pulvret men inte lika bra...

• Jalapeno

alla tar inte upp duroferon, som är det billigaste järnpreparatet på apoteket. Välj då bar a något annat.

• LitenIsa

Själv mådde jag fruktansvärt dåligt av Niferex (annars prova det). Har nu gått över till Hemofer (stavning?) samt mycket jordgubbar som du redan fått tips om. Använda persilja i matlagning, räkor är bra, kanske göra räksallad nu i värmen. Paprika, finns rätt mycket som innehåller järn.

• Kristin24

Varning för Jordgubbar till gravida!!!! De besprutas med ett gift som kan vara skadligt för fostret...står i aftonbladet idag.

Go och glad Kexchoklad
  • Fröken Stålhand

Laga mat i järngryta, det ger lite extra. Gör gärna grytor med tomatpuré för då lösgörs mera järn. Komplettera med järntabletter eller varför inte prova blutsaft.

It´s nice to be important but it´s more important to be nice...
  • Jag är den bästa mamman dom har
    Kristin24 skrev 2007-06-14 09:17:09 följande:
    Varning för Jordgubbar till gravida!!!! De besprutas med ett gift som kan vara skadligt för fostret...står i aftonbladet idag.
    man kan ju köra med ekologiska dom är väll inte besprutade ?
    mamma till tre 0212, 0408, 0701 Kanske en 08
  • Berni

jordgubbar, persilja, broccoli, spenat, torkade,aprikos, valnötter och glöm inte i samband med maten inte dricka kaffe, cola, the eller mjölk det tar bort järn och näring. Istället välj att dricka citronvatten av riktiga citroner, apelsin juice, kiwi, apelsin efter maten hjälper att få upp intaget av järn, det är vitamin C som gör det.
    lycka till!

• Hemera

Köpte ferronol i hälsokostbutiken och det är helt okey att dricka! 148 kr/500 ml. Man tar 15 ml/dag. Rekommenderas!

• grodan15

Har blivit tipsad om Hemoplett som finns i hälsokostaffärer. Ska hjälpa bra att ta upp järnet. Ska börja med dom istället för blutsaften. Var hos bm idag (22+5) och hb hade sjunkit ytterligare till 100! Tar 2 Niferex om dagen coh blutsaft men nu ska jag testa hemoplett istället för blutsaften.

• Mamasita 07

Jag tog upp det idag med min barnmorska ang om järntabletterna niferex, jag blir så himla dålig i magen så att hon rekomenderade mig att äta mycket järnriktmat och dricka blutsaft!

*Mitt Lilla Hjärta * BF 25/8-07
  • Babe

Hemofer+folsyra är superbra järnprep. som finns på apoteket, påverkade inte magen och dubblet-upp "nyttig" *ler*
    Men, ät järnrikt, det är det bästa. Laga mat i järngryta så ofta som möjligt. Även fullkorn, hallon, järnberikade livsmedel(flingor, välling mm) är bra.
    /Babe

• yoshi2007

min  bm rekomenderade jordgubbar och kött. Och två tabletter niferex. Tas dock ej till mjölk eller måltid. en på morgonen och en på kvällen.

jordgubbarna är fortfarande inte besprutade så ät så mycket du kan bara...

Svar på tråden Järnbrist....