• Flippen

Vad ska jag plantera?

Vi har gjort ett sjöstensparti i vår trädgård, med 3 st cementrör nergrävda där jag ska plantera någonting. Varje rör är 40 cm i diameter. Bilder på detta hittar ni i mitt galleri.
    Jag vill nu ha lite tips på vad jag ska plantera i mina rör.
    Huset ligger på västkusten och är väldigt utsatt för vind och blåst.
    Jag kan tänka mig lavendel i ett av dem men annars vill jag absolut inte ha småblommor utan gärna något högre.
    Eller ska man ha tre likadana, eller två eller rentav tre olika sorter???
    Hjälp mig med lite tips tack!!

• Svar på tråden Vad ska jag plantera?
  • Djungelvrålen

varför inte yasmin som är mer som en buske och sen luktar det otroligt gott när det blommar.

• Flippen

Tack för tipsen, men tror att både Jasmin och Ginst blir lite för buskiga och stora.
    Kan tänka mig något träd på stam, eller kanske klematis klättrande på en jättesmal stege. Men i så fall... ska man ha likadan eller helt olika?

• Flippen

"träd på stam" ??..... jag menar då buske på stam eller typ japansk dvärgpil eller liknande.

• ALJO

Lite japanskt om det nu är grus. Rödbladig japanlönn, en bambu, och div bladväxter som funkia.

• Flippen

ALJO:
    Du är inne på helt rätt linje. Precis sådana växter jag gillar!!
    Det är mer kombinationen jag är fundersam över.

• Kalaspuffen

Jag tror thuja skulle passa bra, och kanske tagetes i någon av dem. Och så skulle du kunna blanda upp med lite ölandstok. Det skulle vara smakfullt tror jag

• Flippen

Kalaspuffen:
    Hahaha! Eller hur Tagetes som är så fint.
    Eller varför inte tall *tsss*

• Kalaspuffen

Javisst! Tall funkar också. Eller rhododendron i den "vanliga" rosa-lila färgen...

• Flippen

Man kanske kan sätta ut en begonia såhär över sommaren...?
    De är ju så tacksamma

• Freiya

annars e det ju snyggt med vanligt högt lite snyggare prydnadsgräs nånstans.

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
Svar på tråden Vad ska jag plantera?